Nostalgie

© Skoda

Nostalgie: Skoda viert 25 jaar rallygeschiedenis

04 februari 2024
Door Alain Devos

In het wereldkampioenschap heeft Skoda nooit een echte hoofdprijs gewonnen, maar de Tsjechische constructeur wist in een kwarteeuw wel verschillende knappe rallybolides in elkaar te steken en daar ook tal van andere successen mee te boeken.

 

In de lagere categorieën van het WRC én in tal van nationale kampioenschappen verschijnen er al vele jaren Skoda Fabia’s aan de start. Het leverde de teams en rijders die voor het autootje kozen al flink wat overwinningen en titels op, bij de kenners staat de Fabia dan ook nog altijd hoog aangeschreven. Zo wist Andreas Mikkelsen, dit jaar trouwens af en toe weer teamgenoot van Thierry Neuville bij Hyundai, vorig jaar nog met de Fabia RS het WRC2-kampioenschap te winnen. Dat deed hij in 2021 ook al eens met toen nog de Fabia R5 Evo. Maar het Skoda-palmares is dus nog veel langer.Skoda viert 25 jaar rallygeschiedenis Nostalgie autonieuws Alain Devos 04

Van Octavia naar Fabia

Ooit probeerde de constructeur het echter ook voor de eindoverwinning in de hoofdcategorie van het wereldkampioenschap. In 1999 werd daarvoor de voor de discipline best wel grote en wellicht ook té grote Octavia WRC ingezet. De vierwielaangedreven berline had een 2 liter grote en 300 pk en (tot) 600 Nm sterke turbomotor. In de laatste wedstrijd van dat eerste seizoen miste de Belgische rijder Bruno Thiry op een haar na een podiumplaats. Echte successen bleven echter ook de volgende jaren uit. Toen de Octavia midden 2003 uit het wereldkampioenschap verdween, was dat met als ‘beste’ resultaat de derde plaarts van Armin Schwarz in de Safari Rally van 2001.

In de rally van Duitsland van datzelfde jaar nam de compactere Fabia WRC de fakkel over. Het was de tijd dat de grote prijzen werden verdeeld onder de Subaru Impreza, de Ford Focus en (vooral) de Citroën Xsara van Sébastien Loeb. Voor het met relatief bescheiden middelen strijdende Skoda leek deelnemen nog altijd belangrijker dan winnen. In de slotrally van 2005 in Australië raakte (wijlen) Colin McRae er op een bepaald moment wel even tot op de tweede positie mee, tot zijn koppeling het begaf en hij moest opgeven. Skoda viert 25 jaar rallygeschiedenis Nostalgie autonieuws Alain Devos 02

Een veel slimmere aanpak

Skoda trok zich daarna als fabrieksteam terug, al steunde het nog wel eventjes enkele privérenstallen die de Fabia bleven inzetten. Vanaf 2009 werd dan voor een andere en uiteindelijk ook veel slimmere aanpak gekozen, door met achtereenvolgens de Fabia S2000, de Fabia R5, de Fabia R5 Evo, de Fabia Rally2, de Fabia Rally2 Evo en vandaag dus de Fabia RS Rally2 op successen in de wat lagere rallycategorieën te mikken.

Dat lukte wel, het liet de constructeur dan ook toe vele tientallen exemplaren van al die op de bekende stadsauto gebaseerde rallywagens aan privérijders te verkopen en er een allicht heel lucratieve handel van te maken. Alleen al van de in 2009 gelanceerde S2000 werden 63 exemplaren verkocht, er werden 50 nationale en internationale titels mee gewonnen! Een deel ervan trouwens door een nieuw opgericht fabrieksteam, met de piloten Juho Hänninen, Jan Kopecky en de vandaag nog altijd in de sport actieve Esappeka Lappi. De succesreeks werd verdergezet met de verschillende opvolgers van de S2000, ook regerend WRC-kampioen (met Toyota) Kalle Rovanperä reed zich in 2018 en 2019 met een Fabia in de kijker en dankte er zelfs zijn promotie naar de grote rallyklas aan. Vorig jaar won zelfs negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb bij een van zijn regelmatige comebacks de rally van de Azoren met een Skoda. Een hoofdzege in een WK-rally zat er voor het merk dus echter nooit in, maar daar hebben ze zich in Tsjechië ongetwijfeld allang mee verzoend. Skoda viert 25 jaar rallygeschiedenis Nostalgie autonieuws Alain Devos 01

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.