Racewagens versieren, het is een kunst. Tenzij sponsors met saaie logo’s en dito kleuren de creativiteit beperken, natuurlijk. Dat is gelukkig niet het geval voor de Mustang GT3 die Ford dit seizoen in de Amerikaanse IMSA-races inzet. Speciaal voor de 60ste verjaardag van de iconische sportwagen werd er gekozen voor een ‘mix’ van decoraties van een reeks legendarische Mustang-racers uit het verleden.
Er stonden maar liefst acht historische Mustang-racewagens model voor de GT3-auto van 2024, ook al heeft Ford er voor het groepsportret maar vier bij elkaar gekregen. De Amerikaanse constructeur neemt met de Mustang deel aan raceprogramma’s op zomaar eventjes vijf continenten, maar alleen de drie auto’s van het Noord-Amerikaanse IMSA-programma komen met de Champion Spirit Livery. Die heten voluit GTD PRO Mustang GT3 en maken op 10 mei hun debuut op het racecircuit van Laguna Seca in Californië. Hun decoratie is zowat letterlijk een fusie van kunst en geschiedenis, voor die laatste is zelfs teruggekeerd naar de allereerste Mustangs uit de jaren 60.
Slechts enkele maanden na de onthulling van de nieuwe coupé in New York in 1964 pakten de door Alan Mann Racing geprepareerde Mustangs al de eerste twee plaatsen in de Touring Car-categorie van de Tour de France voor auto’s, daarmee maakte Ford ook een einde aan een jarenlange dominantie van Jaguar. Die auto poseerde dus niet voor de groepsfoto, de een jaar later in de SCCA- of voluit Sports Car Club op Amerika-raceseries ingezette GT350 van preparateur Shelby was er wel bij. Jerry Titus won er het kampioenschap mee, dat deed hij ook in 1966 en 1967.
In de in 1966 opgerichte Trans-Am Series pakte Ford met de Mustang ook meteen de eerste titel, in 1970 domineerde het Bud Moore-team met de rijders Parnelli Jones en George Follmer evengoed het kampioenschap. Ze wonnen met de oranje Boss 302 zes races en dus ook de titel.
Een grote sprong naar 1987, de Roush Mustang met nummer 11 van Tom Gloy, Bill Elliott, Scott Pruett en de vrouwelijke rijder Lynn St. James eindigde toen eerste in de GTO-categorie van de 24 Uren van Daytona.
De jongste van de acht race-Mustangs die model stonden voor de GT3 is de Cobra uit het Trans-Am-seizoen van 1997. Tommy Kendall pakte er toen elf opeenvolgende zeges mee, ploegmaat Mike Borkowsky won ook nog twee wedstrijden. Eerstgenoemde rijder werd dat jaar, net als de twee vorige, ook kampioen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853