Nostalgie

© Ford

Nostalgie: Echt gebeurd, vroeger reden we ook in berlines als de Ford Mondeo

02 maart 2024
Door Alain Devos

Je voelt geen nood aan een stoere SUV en nog minder aan een zakelijke monovolume, maar je zoekt net een auto die enige elegantie weet te combineren met flink wat rij- en zitcomfort? Vroeger kon je dan kiezen uit een heleboel berlines, vandaag is het aanbod aanzienlijk kleiner. Waar is trouwens de Ford Mondeo gebleven?

 

Natuurlijk kun je nog altijd gaan voor een Audi A4, een BMW 3-Reeks, een Mercedes C-Klasse of een Volvo S60. In de nog wat hogere marktsegmenten bieden dezelfde merken evengoed nog vrij klassiek gelijnde berlines aan, maar we gaan ons in dit verhaal beperken tot wat we doorgaans de grote middenklassers noemen. We horen het je al roepen, er is ook nog de mooie Alfa Romeo Giulia. Al heeft die nu wel stilaan recht op zijn pensioen. Maar waar zijn al die andere auto’s met klassiek drievolumekoetswerk eigenlijk gebleven? HONDA ACCORD

Weg langs de achterdeur

Volkswagen brengt zijn nieuwe Passat alleen nog als Variant of dus break, maar zoek in het autolandschap ook niet meer naar de Honda Accord (foto hierboven), de Hyundai Genesis of i40, de Mazda 6 (foto hieronder), de Nissan Primera, de Opel Insignia, de Toyota Avensis of iets gelijkaardigs van Citroën of Renault. Enkele Aziatische constructeurs bieden dat soort auto’s wel nog altijd aan voor de eigen én de Noord-Amerikaanse markten, maar in Europa zijn ze allemaal en vaak ook in stilte uit het aanbod geschrapt. Een nieuw model wordt altijd met veel toeters en bellen aangekondigd, auto’s die bij gebrek aan klanten moeten verdwijnen doen dat doorgaans via de achterdeur.MAZDA 6

Peugeot houdt wel nog even dapper vol met de 508, Skoda heeft net nog zijn Octavia opgefrist en Volkswagen pronkt ook nog met de Arteon, maar dat zijn vijfdeursmodellen en dus toch een beetje een categorie apart. Voor zowel de Franse als de Duitse schoonheid verwachten we trouwens ook geen ‘rechtstreekse’ opvolgers meer. Nochtans, we beleefden tot voor kort echt nog best wat rij- en ander plezier aan auto’s als de – we zijn er eindelijk geraakt – Ford Mondeo. We hadden dit verhaal evengoed over een van de andere hierboven vermelde berlines kunnen doen, maar voor een ‘terugblik’ prikkelt die Europese Amerikaan ons toch nets iets meer. Ook al omdat de auto lange tijd in ons eigen Genk werd geproduceerd en hij mee voor de grote bloei van de Belgische Ford-fabriek zorgde. Stel je voor, er was zelfs een periode waarin er daar in Limburg elke werkdag 2.000 en zelfs meer Mondeo’s van de band rolden.FORD SIERRA

Na de Sierra

De eerste Mondeo volgde in 1993 de nog achterwielaangedreven Sierra (foto hierboven) op. Die laatste was een origineel gelijnde auto, maar het rijgedrag was helaas wat minder geïnspireerd dan het koetswerk. Tenzij je voor een Cosworth-versie koos natuurlijk, daar viel wel heel wat plezier aan te beleven. Een Mondeo Cosworth is er nooit geweest, ook al werd er voor de ontwikkeling van de gezinswagen (met voorwielaandrijving!) en in het bijzonder zijn onderstel wel even beroep gedaan op voormalig Formule 1-kampioen Jackie Stewart. De naam Mondeo verwees naar de ambitie om van de Sierra-opvolger een echte wereldauto te maken. Dat lukte voor de eerste generatie alvast niet echt, veel potentiële Amerikaanse klanten vonden de voor hen bestemde en Ford Contour- en Mercury Mystique-versies iets te... klein. FORD MONDEO GENERATIE 1

Je kon die eerste Mondeo krijgen als vierdeurs, als vijfdeurs en als break, hoeveel auto’s bieden anno 2024 nog dat soort keuzemogelijkheden? In 1996 werd hij al eens grondig opgefrist, tot de komst van een echte opvolger in 2000 werden er van de Mondeo toch al zo’n 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Het nieuwe model (foto onder) werd een halve maat groter, het diende immers ook de plaats van de verdwenen Scorpio in te nemen. De ronde vormen van de eerste Mondeo ruimden plaats voor een iets hoekiger koetswerk met dan ook een beetje minder persoonlijkheid.Ford Mondeo ST TDCi (U.K.)(08/16/05)

Met Volvo als partner

Die was er wel weer voor de in 2006 gelanceerde derde generatie, de auto stond op een samen met het toen nog tot de Ford-groep behorende Volvo ontwikkeld platform. Het deed ook dienst voor de Galaxy en S-Max, nog twee modellen die tot de sluiting van de fabriek in 2014 in Genk werden gebouwd. Dat was dus ook nog even het geval voor de in 2012 gelanceerde en toen al vierde Mondeo-generatie. Het was wel weer een echte wereldauto, Ford onthulde hem trouwens op het autosalon van Detroit. Nochtans, in de Verenigde Staten zou hij tot 2020 wel als Fusion worden verkocht. FORD MONDEO 2019

In Europa hield de Mondeo het nog tot maart 2022 vol, toen werd de inmiddels naar Valencia verhuisde productie bij gebrek aan belangstelling stopgezet. Voor de volledigheid: enkele maanden eerder was er in China en dus enkel voor een aantal Aziatische markten nog een vijfde Mondeo-generatie (foto onder) gelanceerd. In het Midden-Oosten Taurus gedoopt, trouwens. Juist ja, in heel wat landen bestaat er toch nog altijd een groot publiek voor dit soort berlines. Bij ons, in SUV-tijden, dus blijkbaar niet meer. Tenzij ze van de Duitse premiummerken komen, natuurlijk. Benieuwd of de elektrische revolutie daar misschien toch weer wat verandering in kan brengen.All-new Mondeo premieres at the Ford China Design Center

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.