Nostalgie

© Audi

Nostalgie: Echt gebeurd, de eerste Volkswagen Polo was een... Audi

03 februari 2024
Door Alain Devos

Audi viert in 2024 de 50ste verjaardag van de 50, een kleine driedeurs die echter veel bekender werd als... Volkswagen Polo. Het is een verhaal dat heel wat kenners misschien al vergeten zijn of zelfs nog nooit hebben horen vertellen. Bij Autonieuws.be gaan we je vanaf nu regelmatig op zo’n leuke, grappige en soms ook wel eens echt interessante weetjes trakteren. Wees maar zeker dat we je af en toe zullen verrassen.

 

In 2010 lanceerde Audi met de A1 een echte stadsauto, maar dat was dus niet de eerste kleine wagen van het merk. De A2 van eind vorige eeuw, een compacte monovolume die duidelijk nog te hip (en te duur) bleek voor zijn tijd, was dat evenmin. In 1974 lanceerde de constructeur uit Ingolstadt immers al de 50, een kleine driedeurs die ook werd uitgebracht als Volkswagen Polo.Polo 1975

Nood aan zuinigere auto’s

De 50 en die slechts zes weken later volgende Polo van de toen al zustermerken Audi en Volkswagen waren een reactie op de enkele jaren eerder gelanceerde en meteen heel populaire Renault 5 en  tegelijk ook een antwoord op de energiecrisis van de vroege jaren 70. Die ‘vroeg’ immers om zuinigere en dus kleinere auto’s, die kwamen zowat allemaal met voorwielaandrijving en een handige derde (en later ook vijfde) deur.

Vandaag lijkt het ongetwijfeld vreemd dat beide merken zowat tegelijk een voor het grote publiek bedoelde stadswagen uitbrachten, maar Audi bezat toen nog niet het premiumimago waar het vandaag zo prat op gaat. Het was wel meteen de bedoeling dat de Polo op wat meer klanten zou mikken, hij kwam immers met een breder motorenaanbod.

Mikken op BMW- en Mercedes-klanten

De strategie leek eigenlijk van bij de start al gedoemd om te mislukken. De auto’s werden een tijdje zowat letterlijk naast elkaar aangeboden, het enige echte uiterlijke verschil waren de logo’s. De Volkswagen was echter goedkoper en kende logischerwijze veel meer succes. In 1978 werd de productie van de Audi dan ook al stopgezet, er waren slechts zo’n 180.000 klanten voor gevonden.

Een nochtans al geplande facelift, die de 50 visueel wat dichter bij de grotere 80 en 100 moest doen aanleunen, werd geschrapt. De aandeelhouders van de groep waartoe zowel Audi als Volkswagen behoorden, hadden inmiddels beslist dat het eerstgenoemde merk maar beter kon proberen om BMW en Mercedes wat klanten af te snoepen. De rest van het verhaal is natuurlijk wel heel goed bekend.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.