Nostalgie

Nostalgie: De Porsche 911 had eigenlijk 901 moeten heten

17 april 2024
Door Alain Devos

Alfa Romeo heeft de naam van zijn amper uit de verpakking gehaalde Milano op verzoek van de Italiaanse regering in Junior veranderd. Het leek eventjes op een late aprilvis, maar dat was het dus niet. Een unicum is zo’n door ‘omstandigheden’ genoodzaakte naamswijziging echter ook niet. Zelfs Porsche werd er ooit toe verplicht, toen Peugeot niet gelukkig bleek met de keuze van het cijfer 901 voor de opvolger van de 356. 

 

De door Ferdinand Porsche, kleinzoon van de gelijknamige oprichter van het merk, ontworpen 911 werd in oktober 1964 op het autosalon van Parijs onthuld. Hoe bekend de naam van de ondertussen zonder meer legendarisch geworden sportwagen vandaag ook mag zijn, 60 jaar geleden heette hij wel eventjes 901. Tussen 14 september en 16 november van dat jaar werden er 82 exemplaren gebouwd, toen was het al afgelopen.Nostalgie De Porsche 911 had eigenlijk 901 moeten heten autonieuws 0001

Frans protest

Niet echt natuurlijk, maar alle modellen die volgden droegen dus de voornaam 911. Wat ze bij Porsche niet wisten of in elk geval toch een beetje te laat ontdekten, was dat Peugeot reeds alle modelnamen met een 0 in het midden had geclaimd. Juist ja, vandaar ook vandaag nog altijd een gamma met de 208, de 308 en nog wel wat meer auto’s met zo’n cijfernaam. Een Peugeot met de naam 901 is er nooit gekomen, maar dat kon men in 1964 natuurlijk nog niet weten. De Fransen stelden dus hun veto en Porsche paste de naam van zijn nieuw model meteen aan.Nostalgie De Porsche 911 had eigenlijk 901 moeten heten autonieuws 0002

Snel opgelost

Een simpele oplossing voor een simpel probleem, het werd 911. Dat moest eigenlijk alleen in Frankrijk gebeuren, maar Porsche deed het logischerwijze dan maar meteen voor alle markten waarop het de auto lanceerde. De Duitsers hebben zich dat sindsdien allicht ook nog geen halve seconde beklaagd. Van de 82 exemplaren met de naam 901 zijn er maar enkele bij ‘echte’ en dus particuliere klanten terechtgekomen, blijkbaar zijn die zo mogelijk nog wat meer waard dan de vroege 911-modellen. De meeste van die auto’s bleven trouwens eigendom van Porsche, dat ze onder meer als demonstratiewagens gebruikte. Zou de succesvolle levensloop van de Porsche met zijn ‘nieuwe’ naam ze ook bij Alfa Romeo gerust kunnen stellen? Ach, we zijn Milano alweer bijna vergeten.Nostalgie De Porsche 911 had eigenlijk 901 moeten heten autonieuws 0004

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.