Nostalgie

© Alfa Romeo

Nostalgie: De Alfa Romeo 33 Stradale was de snelste van zijn tijd

04 februari 2024
Door Alain Devos

De schitterende Alfa Romeo 33 Stradale was even op tournee in België, het ideale moment om nog eens terug te blikken op zijn gelijknamige en razendsnelle voorganger van meer dan een halve eeuw geleden.

Moderne herinterpretaties van klassieke auto’s, het is natuurlijk al vaker vertoond. Volkswagen deed het al enkele keren met de Kever en recenter zelfs met zijn legendarische ‘busje’, de Fiat 500 en Mini zijn zo mogelijk nog wat succesvollere voorbeelden en Renault rekent binnenkort zeker ook op een massale toeloop bij de terugkeer van zijn R5 en zelfs R4. Het zijn allemaal vierwielers waarmee op het grote publiek wordt gemikt, maar af en toe mag ook eens een heel exclusieve auto uit het museum als inspiratie voor zo’n wedergeboorte dienen.

Slechts 18 exemplaren

Zo wist Alfa Romeo de autowereld vorig jaar te verrassen met de 33 Stradale, een geweldige knipoog naar de Tipo 33 én de ervan afgeleide 33 Stradale die de Italiaanse constructeur in 1967 aan de wereld schonk. De Alfa Romeo 33 Stradale was de snelste van zijn tijd autonieuws Alain Devos 003Van de straatversie werden toen slechts 18 exemplaren in elkaar geknutseld, van de nieuwe worden het er 33. Het verhaal van dat samen met gelegenheidspartner Carrozzeria Touring Superleggera gebouwde juweeltje hebben we natuurlijk al verteld, we herhalen toch graag nog even dat naast de variant met V6 van 620 pk ook enkele volledig elektrisch aangedreven en dan zelfs 750 pk sterke exemplaren voorzien zijn. Ze zijn allemaal al besteld, voor een prijsje dat alleen de gelukkige kopers (en hun bank?) en natuurlijk ook Alfa Romeo zelf kennen.De Alfa Romeo 33 Stradale was de snelste van zijn tijd autonieuws Alain Devos 006

De 18 stuks van de originele 33 Stradale werden gebouwd tussen 1967 en 1969. De waarde van de auto’s laat zich nog moeilijk inschatten, ze worden door hun eigenaars blijkbaar echt wel gekoesterd en dan ook maar zelden nog te koop aangeboden. De 33 was dus eerst als race-auto ontwikkeld, het vele jaren eerder ook eventjes én met succes in de prille Formule 1 actieve Alfa Romeo wou er mee naar de wedstrijden voor GT’s en sportwagens. Hij kreeg achterin een 2 liter grote en 270 pk sterke V8 gemonteerd, die was goed voor een in die tijd echt wel heel straffe 298 km/u.

Sneller dan de specialisten

Reeds in 1967 werd er van die door de Autodelta-racedivisie ontwikkelde 33 dus ook een voor het ‘gewone’ verkeer bedoelde Stradale afgeleid, een niet eens een meter hoge en dan ook schitterende creatie. Om de betrouwbaarheid en levensduur van de motor wat te verhogen en verlengen, werd het vermogen tot zo’n 230 pk gereduceerd. Onwerper – of kunstenaar? – Franco Scaglione kortte ook de wielbasis wat in, dankzij de efficiënte aerodynamica haalde de Stradale toch nog een top van 260 km/u. De spurt naar 100 km/u lukte in 5,5 seconden, weinig auto’s deden toen beter. Op de 1.000 meterproef (vanuit stilstand) gold de Alfa Romeo met 24 seconden zelfs een tijdje als de allersnelste vierwieler, terwijl zijn motor niet eens half zo ‘groot’ was als die van toenmalige supersportwagens als de Ferrari 365 Daytona, Lamborghini Miura en Maserati Ghibli.De Alfa Romeo 33 Stradale was de snelste van zijn tijd autonieuws Alain Devos 011

Verschillende evoluties van de Tipo 33-racewagen werden door Alfa Romeo jarenlang in diverse disciplines ingezet, zelfs in de Noord-Amerikaanse Can-Am. In 1975 en 1977 werd met respectievelijk de 33TT12 en 33SC12 telkens het wereldkampioenschap voor Sportwagens gewonnen, in dat laatste seizoen zegevierde de Italiaanse auto zelfs in alle acht wedstrijden. De toen gebruikte racewagens hadden, op het cijfer in hun voornaam na, natuurlijk nauwelijks nog wat gemeen met het originele ontwerp uit de jaren 60. Ze werden toen ook al aangedreven door een motor met twaalf cilinders. Iets om nog eens aan terug te denken als je straks misschien in je Tonale of Stelvio stapt.

Deel op

Lees meer over

Alain Devos

Alain Devos (°1962) weet al sinds 1990 vier van zijn grootste passies professioneel te combineren: auto's, autosport, reizen én (erover) schrijven. Van de leukste klassiekers tot de nieuwste Chinese auto's, hij heeft er altijd wel iets over te vertellen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.