Nieuws

© Groupe Renault

Zoals verwacht, Renault stopt eind 2025 met productie van Formule 1-motoren

01 oktober 2024
Door Alain Devos

Het personeel van de Formule 1-motorenfabriek van Renault heeft alles en nog wat geprobeerd om de directie te overtuigen het niet te doen, maar het heeft niet geholpen. Eind 2025 wordt de productie van ‘eigen’ motoren gestopt, het Alpine-team zal vanaf 2026 quasi zeker die van Mercedes gebruiken. De fabriek in Viry-Châtillon wordt omgevormd in een Hypertech Alpine-ontwikkelingscentrum.

 

Voor wie de Formule 1-geschiedenis niet zo goed kent, Renault debuteerde in 1977 in die toen toch ook al hoogste tak van de autosport. In de jaren die volgden werden heel wat overwinningen en ook titels gepakt, zowel als motorenleverancier van andere teams als met een volledig eigen renstal. Zo werd Fernando Alonso in 2005 en 2006 telkens wereldkampioen in een Renault. Er werden, niet altijd met evenveel succes, ook motoren geleverd aan onder meer Lotus, Ligier, Williams, Benetton en Red Bull, het leverde alles samen toch 11 titels bij de rijders en 12 bij de constructeurs op.2 Zoals verwacht Renault stopt eind 2025 met productie van Formule 1 motoren

Lange geschiedenis

In 2016 keerde Renault na de overname van Lotus terug met een eigen team, sinds 2021 doet het dat met de naam van dochtermerk Alpine. Op één wat gelukkige overwinning datzelfde jaar in Hongarije na, bleven (goede) resultaten echter uit. Dat wordt nu blijkbaar deels aan de motoren toegeschreven. In moeilijke autotijden heeft de directie dan ook geoordeeld dat de ontwikkeling en productie van die eigen krachtbronnen te veel geld opslorpt. Daar komt nog bij dat de voor het seizoen 2026 voorziene Formule 1-reglementen ook weer nieuwe en grote investeringen zouden vragen, waarop dan maar werd beslist om vanaf eind volgend jaar helemaal geen eigen motoren meer te bouwen. Het Alpine-team blijft wel actief, maar zal dat met een nieuwe partner moeten doen. Quasi zeker Mercedes, die ‘onderhandelingen’ zijn al een tijdje bezig.

Terwijl de Alpine-renstal in het Engelse Enstone is gevestigd, worden de motoren al vele jaren in het Franse Viry-Châtillon gebouwd. Die activiteit wordt eind volgend jaar dus stopgezet, ook al wordt dat in de officiële communicatie van Renault bijna als een voetnoot vermeld. De constructeur heeft gisteren wel aangekondigd dat de hoogtechnologische site dit jaar al wordt herdoopt in Hypertech Alpine. Daar zou ook plaats zijn voor iedereen die nu nog aan die F1-motoren werkt, er zal dus geen personeel worden ontslagen.3 Zoals verwacht Renault stopt eind 2025 met productie van Formule 1 motoren

Nieuwe activiteiten

Renault zegt in Viry-Châtillon een heleboel expertise ten dienste van Alpine en bij uitbreiding de hele groep te willen samenbrengen. Die is er natuurlijk al voor een stuk, maar de activiteiten zullen worden uitgebreid. Er is al sprake van een soort supersportwagen van Alpine, maar evengoed van onderzoek en ontwikkeling van nieuwe elektromotoren en efficiëntere batterijen (zoals solid-state). Er wordt tegelijk ook gewezen naar de andere autosportprogramma’s van de groep. Alpine is ook nog actief in het uithoudingsracen, zustermerk Dacia heeft de ambitie om de Dakar-rally te winnen en er is evengoed nog een samenwerking met partner Nissan in de elektrische Formule E. Er kunnen bij Hypertech Alpine daarnaast zelfs onderzoeks- en ontwikkelingsopdrachten voor andere bedrijven worden aanvaard. Wat de Formule 1 betreft, er blijft nog een soort cel bestaan die de evolutie van de technologie in die sport zal opvolgen. Kwestie van misschien ooit toch nog eens met eigen motoren terug te kunnen keren?

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.