Sommige gebeurtenissen in autoland kan zelfs een aap met enige interesse in gemotoriseerde vierwielers voorspellen. Dat geldt dan zeker ook altijd voor de komst van Sportback-varianten van de Q-modellen van Audi, er is er nu ook weer eentje van de jongste Q5.
Nadat het qua lanceringen van nieuwe modellen een hele tijd bijzonder en zelfs bijna onrustwekkend ‘rustig’ was, is Audi zijn op de Duitse premiumconcurrentie opgelopen achterstand in een snel tempo aan het goedmaken. Bij de in 2024 in de toonzalen verschenen modellen was er ook al de nieuwe Q5, die middelgrote SUV krijgt nu dus weer versterking van een Sportback-variant.
Het recept is natuurlijk bekend. Onderhuids verschilt de Sportback niet of toch nauwelijks van de ‘gewone’ Q5, hij krijgt dus wel een wat sportiever ogend koetswerk met een achteraan meer aflopend dak mee. Vandaar de omschrijving “sportieve coupé”, maar dat laatste zijn deze vijfdeurs-SUV en al zijn soortgenoten hoegenaamd niet. Net als de Q5 lijkt de Q5 Sportback, helemaal in de lijn met wat we op designvlak van Audi gewoon zijn, ook weer sterk op de gelijknamige afgeleiden van de wat kleinere Q4 en de grotere Q6. Groot verschil met die auto’s, die er enkel met een elektrische aandrijving zijn, is dat de Q5 nog een klassieke auto met verbrandingsmotoren is.
Naast een voor sommige markten blijkbaar nog wel relevante TDI-diesel van 204 pk is er keuze uit een 2 liter grote TFSI met net evenveel vermogen en een SQ5 gedoopt topmodel met een V6 van 367 pk. Het zijn allemaal MHEV’s met dus mild-hybride technologie, die kan voor een korte boost met 24 extra paarden zorgen. De basisversie op benzine heeft voorwielaandrijving, alle andere varianten zijn Quattro’s. Een manuele versnellingsbak is er (natuurlijk) niet meer, de motoren komen allemaal met een S Tronic met zeven verhoudingen en een dubbele koppeling. Loop volgend jaar wordt het aanbod zeker nog verder uitgebreid, onder meer met plug-inhybrides.
Nog even over het interieur, dat werd natuurlijk zonder noemenswaardige wijzigingen van de gewone Q5 ‘overgenomen’. Voor de enige verschillen moet je op de achterbank en in de koffer zijn. Qua hoofdruimte verwachten we wel geen probleem, qua laadvolume gaat het van 515 tot 1.415 liter met neergeklapte achterbank. In de SQ5 is er met 470 tot 1.388 liter net iets minder plaats. De auto mag tot 2.400 kilo slepen. Voor de aankleding en uitrusting zijn er naast de basisversie een Exterior Advanced en een sportiever ogende S Line, de SQ5 krijgt natuurlijk nog een aparte en vooral stoerdere look. De Belgische prijzen van de nu al bekende varianten kennen we binnenkort.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853