De nieuwe Vlaamse regering is gevormd, de nieuwe ministers hebben hun eed afgelegd en de nieuwe minister-president heeft ook reeds alle goede voornemens van hem en van zijn ploeg met het Vlaams parlement en de rest van de wereld gedeeld. Er zijn ook een reeks maatregelen bij die automobilisten aanbelangen, we overlopen ze hier alvast even.
Zoals we het hier op Autonieuws een maand geleden al met een aan een grote zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aankondigden, zullen kopers van een elektrische auto straks ook een eenmalige Belasting op Inverkeerstelling (kortweg BIV) én een jaarlijkse verkeersbelasting moeten betalen.
Tot vandaag zijn elektrische auto’s in Vlaanderen vrijgesteld van die belastingen, maar met de stevige groei van de EV-verkoop is dat budgettair blijkbaar niet meer houdbaar. Dergelijke auto’s maken gebruik van dezelfde wegen en aanverwante infrastructuur als deze met verbrandingsmotor en dus moeten hun eigenaars ook bijdragen tot het onderhoud ervan. Dat is een stukje van de redenering, er komt dus een einde aan de positieve discriminatie met nultarieven voor EV’s.
Mensen die al met zo’n auto rijden, moeten natuurlijk geen BIV met ‘terugwerkende’ kracht betalen. Beter nog, ze blijven ook vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting. Nieuwe EV-kopers zullen de taksen wel moeten betalen, de precieze bedragen liggen echter nog niet vast. Ze zullen wel lager zijn dan die voor vergelijkbare auto’s met verbrandingsmotor. De Vlaamse regering belooft ook om elektriciteit goedkoper te maken. Aan de EV-premies voor nieuwe (€ 5.000) en tweedehandswagens (€ 3.000) met zo’n batterij komt heel binnenkort ook een einde, er worden ‘straks’ allicht al geen nieuwe aanvragen meer goedgekeurd. Onze voor de hand liggende tip voor wie nog ‘even’ twijfelt over de aankoop van een EV’s: snel beslissen!
De Vlaamse regering belooft ook werk te maken van een betere publieke laadinfrastructuur, waarbij dan ook rekening zal worden houden met de ruimtelijke ordering en de wensen van de lokale bevolking op plaatsen waar dat aan de orde is. Zo zullen er op geschikte locaties heuse laadpleinen komen. Voor bidirectioneel laden, waarbij de batterij van een elektrische auto stroom levert of zelfs ‘teruggeeft’ aan woningen, zal een wettelijk kader worden voorzien en worden proefprojecten opgezet. Wat de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren betreft, zit de nieuwe Vlaamse regering weer op dezelfde lijn als Europa. Het verbod zal pas begin 2035 ingaan.
In Brussel is er al eventjes heibel over het al dan niet wijzigen – lees: uitstellen – van de datum voor het van kracht worden van strengere normen voor de lage-emissiezone, in de nieuwe Vlaamse regering is men het over die LEZ-problematiek wel eens geraakt. Er komt geen strengere regeling meer voor Antwerpen en Gent, dat betekent onder meer dat ook Euro 5-diesels in die steden welkom blijven. De een goed jaar geleden ingevoerde regels blijven dus ‘eeuwig’ van kracht, men gaat er daarbij natuurlijk wel vanuit dat dergelijke wagens vroeg of laat toch allemaal uit het verkeer zullen verdwijnen. Het is vooral een sociale maatregel die ervoor zorgt dat mensen met een kleiner autobudget nog niet meteen verplicht worden een nieuwe en veel duurdere wagen aan te schaffen.
Er komen (nog) meer zones met trajectcontrole en dus ook meer camera’s, net als extra zones waar de maximumsnelheid tot 30 km/h wordt beperkt. Vaak in combinatie met de omvorming van wegen tot fietsstraten, met dan ook een inhaalverbod voor vierwielers.
Een eventueel rijbewijs met punten is en blijft een federale bevoegdheid. Het duurt nog wel even voor we ook op dat niveau een nieuwe regering hebben, het is ook nog maar de vraag of de mee aan de onderhandelingstafel zittende MR op dat vlak voor een ‘strenger’ beleid zal willen gaan. Op Vlaams niveau komt er wel een soort registratie van ‘geregionaliseerde’ inbreuken die het mogelijk moet maken om zogeheten GAS-boeten te koppelen aan federaal bijgehouden verkeersovertredingen en dito straffen. Wie nog niet altijd heel braaf was, heeft er dus alle belang bij dat wel te worden.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853