Nieuws

© BYD

Zijn Chinese automerken het overwegen waard? Dit zijn de voor- en nadelen

03 november 2022
Door Dieter Quartier
De tijden dat Chinese modellen op hoongelach werden onthaald bij ons, die liggen achter ons. Een korte proefrit volstaat om te begrijpen dat ze hun Westerse concurrenten op zowat alle vlakken hebben bijgebeend. Toch zijn er enkele elementen waar je rekening mee moet houden als je een Chinees overweegt.

Na Aiways, DFSK, BAIC, Seres, Lynk&Co en MG wagen nu ook BYD, Nio en Xpeng hun kans bij ons. Het gaat meestal om cross-overs met een elektrische aandrijving, maar er zijn ook benzine- en zelfs lpg-versies bij. 

Wat maakt hen het overwegen waard?
  1. Korte leveringstermijnen. De bovenvermelde merken hebben het voordeel dat ze vrij vlot kunnen leveren, dit in tegenstelling tot de meeste van hun concurrenten. 
  2. Interessante verhouding prijs-uitrusting. Vaak zijn de Chinese modellen aan de basis al erg riant uitgerust, terwijl je bij hun Westerse rivalen vaak moet bijbetalen voor heel wat zaken.
  3. Degelijke bouwkwaliteit. De Chinezen hebben geleerd van hun lokale joint-ventures met VW, Mercedes-Benz, BMW, enzovoort. Ze hebben ook ingenieurs weggekaapt bij de grote Westerse merken en weten intussen echt wel hoe ze auto’s moeten bouwen.
  4. Bewezen veiligheid. Ook met de crashbestendigheid en de actieve veiligheidssystemen zit het intussen meestal snor: de Nio eS8, de BYD Atto3, de Lynk&Co 01, de MG ZS en HS haalden allemaal vijf sterren op de strenge EuroNCAP-tests. De MG Marvel R scoorde vier sterren, de Aiways U5 drie. Andere modellen werden (nog) niet getest in Europa, maar halen redelijke resultaten op de China NCAP.
  5. Riante waarborg. De meeste merken uit de Volksrepubliek bieden meer garantie dan hun Europese evenknieën. Ze hebben ook minstens zoveel ervaring met elektrische auto’s als hun Europese concurrenten.
Ze kampen echter ook met enkele nadelen: 
  1. Onzekere restwaarde. Het gebrek aan imago en naambekendheid weerspiegelt zich in een onzekere waarde op de tweedehandsmarkt. Onbekend maakt onbemind. Dat was bij Tesla ook zo in het begin, maar vandaag halen de EV’s van het merk torenhoge restwaardes.
  2. Beperkt dealernet. Sommige klanten willen een dealer dicht in de buurt. Bij de Chinese merken is het aantal verkoop- en servicepunten beperkt. 
  3. Onzekere toelevering wisselstukken. Het logistieke netwerk van de Chinese merken is meestal niet zo sterk als bij de gevestigde waarden en de onderdelen moeten van ver komen. Als je bijvoorbeeld een koetswerkonderdeel moet laten vervangen, kan het zijn dat daar een lange wachttijd aan vasthangt. Bovendien is de aftersales-structuur bij de lokale verdelers vaak beperkt.
  4. Vaak matig infotainment. Een Chinese auto koop je meestal niet voor de kwaliteit van het centrale display, het bedieningsgemak van het menu of de aangeboden connected services. Ook is de software meestal maar zozo, al zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. 
  5. Twijfelachtige ethiek en milieuzorg. Chinese bedrijven hebben nog altijd een kwalijke reputatie wat de arbeidsvoorwaarden en de zorg voor het milieu betreft. Helaas is het als consument onmogelijk om hier een duidelijk beeld van te krijgen. Ook kan geen enkel Chinees merk zwart op wit aantonen dat het gebruikte lithium en kobalt voor de batterijen ethisch en ecologisch verantwoord wordt ontgonnen.
Sommigen zullen nog een ander tegenargument aanhalen: als je Chinees koopt, ondermijn je de Europese economie. De vraag is of dat steekhoudt of niet. We kopen al decennia Japanse en Zuid-Koreaanse merken, zonder dat dat een aantoonbaar effect heeft op onze welvaart of tewerkstelling. Je zou kunnen argumenteren dat de Aziatische merken zelfs werkgelegenheid creëren bij ons, bijvoorbeeld in Europese fabrieken, verkoop, marketing, aftersales, financiële diensten, distributie, enzovoort.

Bovendien kunnen de Chinese constructeurs de concurrentie aanscherpen en hun rivalen onder druk zetten. Daar wordt de consument uiteindelijk beter van. 

Deel op

Lees meer over

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.