Nieuws

© Volkswagen

Ziehier de VW ID.7, de elektrische berline die de Passat moet doen vergeten

17 april 2023
Door Stijn Blanckaert

Vandaag trok Volkswagen het doek van het zesde elektrische ID-model, de ID.7. Die elektrische berline komt er met twee batterijgroottes en is niet meer of minder dan de elektrische opvolger van de Passat berline, die zelf enkel als Variant-breakuitvoering blijft bestaan.

 

Het is de bedoeling van Volkswagen dat tegen 2030 80 procent van alle in Europa verkochte VW’s elektrisch is. Momenteel bestaat het elektrische gamma van het merk al uit de ID.3, ID.4, ID.5, de enkel in China verkrijgbare ID.6 en de ID.Buzz. Die staan allemaal op het MEB-platform voor elektrische auto’s waar ook modellen als de Skoda Enyaq IV of de Cupra Born op rusten. De nieuwe ID.7 wordt daarbij de zesde Volkswagen die op die basis rust.

Gestroomlijnd koetswerk

Volkswagen positioneert de ID.7 als elektrisch topmodel dat de lange afstand niet schuwt en met zijn aerodynamische koetswerk zowel qua design als qua rijbereik moet uitblinken. De voorzijde is grotendeels gesloten, met ledkoplampen en een smalle ledstrip als dagrijverlichting en geïntegreerde richtingaanwijzers boven in de koplampen.Ziehier de VW ID7 de elektrische berline die de Passat moet doen vergeten autonieuws 0001

Langs opzij valt de gestrektheid van het ontwerp op, met korte overhangen en een accentlijn onder de zijruiten die in een golfbeweging lichtjes oploopt naar achteren en rondom doorloopt en zo de scheiding vormt tussen de achterruit en het koetswerkgedeelte van de kofferklep. Ziehier de VW ID7 de elektrische berline die de Passat moet doen vergeten autonieuws 0002Achteraan werd voor horizontale lijnen gekozen om de breedte te benadrukken. De meest dominante ervan is de horizontale ledstrip die zich over de hele breedte van de kofferklep uitstrekt en uitloopt in de achterlichtclusters. Het dak en de dakstijlen zijn altijd uitgevoerd in een contrasterende glanzend zwarte kleur. 

De stroomlijncoëfficiënt van 0,23 zorgt voor een groter rijbereik in deze 4.961 mm lange en 1.538 mm hoge berline met zijn wielbasis van 2.966 mm. Die wielbasis staat garant voor veel interieurruimte, die nog wordt benadrukt door het nieuwe panoramische glazen dak (optie) met elektronische verduistering die in het glas ingebouwd is, waardoor geen afdekscherm nodig is.

Ziehier de VW ID7 de elektrische berline die de Passat moet doen vergeten autonieuws 0021De voorstoelen zijn nieuw en hebben, voor het eerst bij Volkswagen, adaptieve Climatronic-klimaatcontrole met koeling en verwarming en een nieuwe massagefunctie voor extra comfort bij lange ritten. De airco is voorzien van tochtvrije luchtverdelers die automatisch openen en sluiten en schakelt zichzelf onmiddellijk en automatisch in wanneer de bestuurder de ID.7 nadert met de sleutel op zak.

Augmented reality head-updisplay

Er is geen klassiek dashboard meer, enkel een smal digitaal instrumentencluster (ID.Display), maar de ID.7 is wel standaard uitgerust met een augmented reality head-updisplay dat de bestuurder helpt om zijn aandacht bij het verkeer te houden en waarvan de inhoud gekozen kan worden via het multifunctionele stuurwiel. Ook een hele reeks rijhulpsystemen met onder meer ondersteuning bij het veranderen van rijstrook en een automatisch parkeersysteem waarvoor de bestuurder zelfs niet in de auto moet zitten zijn voorzien.Ziehier de VW ID7 de elektrische berline die de Passat moet doen vergeten autonieuws 0017

Centraal op het dashboard prijkt een 15 duim groot aanraakscherm voor het infotainment. De grafische interface en de menu’s werden herwerkt om een zo makkelijk en intuïtief mogelijk gebruik mogelijk te maken. Om dat mogelijk te maken werd het display verdeeld in twee permanent zichtbare aanraakzones en het hoofdscherm. De digitale schuifknoppen onder het scherm om het volume en de interieurtemperatuur te regelen zijn hier – gelukkig, want dat was bij de andere ID-modellen nog niet het geval – verlicht.

286 pk en 545 Nm

De ID.7 wordt het eerste op het MEB-platform gebouwde model dat voorzien is van een nieuw ontwikkelde aandrijflijn met een in de achteras geïntegreerde driefasige synchrone elektromotor met permanente magneet en een tweetrapsversnellingsbak met enkele verhouding en een pulsomvormer. Die levert 210 kW of 286 pk en 545 Nm aan maximumkoppel.

Ziehier de VW ID7 de elektrische berline die de Passat moet doen vergeten autonieuws 0011VW lanceert de ID.7 eerst als Pro en later ook als Pro S. Die modellen hebben een lithium-ionaccu van respectievelijk 77 en 86 kWh netto (82 en 91 kWh bruto) en kunnen met 170 (ID.7 Pro) en met 200 kW (ID.7 Pro S) snelladen. Daarvoor is een nieuw temperatuurmanagementsysteem voorzien dat de batterij voor het snelladen op de juiste temperatuur brengt wanneer het laadpunt in de navigatie ingegeven werd. Volkswagen rekent op een rijbereik van tot 615 kilometer voor de ID.7 Pro en zo’n 700 kilometer voor de ID.7 Pro S.

De ID.7 voor de Europese en Noord-Amerikaanse markt wordt vanaf de tweede helft van dit jaar gebouwd in het Duitse Emden en zal vanaf deze herfst te koop zijn, met een presales-periode in de zomer. De introductie op de Noord-Amerikaanse markt is voorzien voor 2024, de Chinese versie wordt net als de Europese nog dit jaar op de markt gebracht. 

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.