Het Italiaanse Zagato en het Poolse La Squadra hebben samen de AGTZ ontwikkeld. Op basis van de bekende Alpine A110, maar de zowaar moduleerbare AGTZ Twin Tail is een eerbetoon aan de A220-racewagen van 1968.
In 1978 won Alpine de 24 Uren van Le Mans met wat toen officieel de Renault-Alpine A442B was gedoopt. Samen met de rallywereldtitel van de A110 in 1973 blijft het een van de mooiste hoofdstukken uit de rijke autosportgeschiedenis van het Franse merk. In de beruchte etmaalrace verscheen Alpine in 1963 al een eerste keer aan de start. Tot 1969 wonnen de Franse auto’s ook al zes keer hun categorie, maar de lijst van deelnames en dus ook resultaten is nog een pak langer. Dit jaar mikt Alpine trouwens weer op de hoofdprijzen in het uithoudingsracen en dus ook Le Mans, het zet er de A424-hypercar voor in.
Kenners herinneren zich wellicht ook nog de heel gestroomlijnde A220 uit 1968 (foto hierboven), daarmee werd toen een achtste plaatst gescoord in Le Mans. Het is dus die auto die nu inspiratie opleverde voor de heel bijzonder creatie van Zagato en La Squadra. Als basis voor hun AGTZ diende natuurlijk de huidige A110, waarvan dan wel zowat alle koetswerkonderdelen werden vervangen door nieuwe platen uit met koolstofvezel versterkte kunststof.
Net zoals bij de racewagen van weleer, kan de AGTZ van een zogeheten long tail of dus letterlijk ‘lange staart’ worden voorzien. Die laatste werd indertijd gebruikt op circuits waar een hoge topsnelheid kon worden behaald. Zoals onder meer Le Mans, waar het maar liefst zes kilometer lange rechte stuk van de Hunaudières indertijd nog niet door twee chicanes werd ‘onderbroken’.
De nieuwe creatie krijgt de extra voornaam Twin Tail mee, dat moet duidelijk maken dat je kan kiezen tussen een korte en zo’n lange(re) versie. Zoals gezegd, een deel van de achterzijde van de AGTZ is dus afneembaar. Je moet sowieso goed kijken om in de auto nog de A110-donorwagen te herkennen. De veel grotere koplampen herinneren (alweer) aan die van de A220 uit 1968.
Over de motor van het leuke ding zeggen de ontwerpers (nog) niets, maar gaat natuurlijk om de bekende 1.8 van de A110. Er worden welgeteld 19 exemplaren gebouwd, kostprijs € 650.000 (zonder btw!). Je kan gaan voor een decoratie met zowat dezelfde kleuren als die van de originele racewagen, maar er zijn ook nog andere mogelijkheden. Zoals het wit van de van staart wisselende auto op de foto’s.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853