Nieuws

Worden autoleningen binnenkort weer duurder?

10 juni 2022
Door Dieter Quartier
Een jaarlijks kostenpercentage (JKP) van 1 à 2 procent voor een financiering: we zijn er de jongste jaren gewoon aan geworden. Brengen de aangekondigde rentestijgingen van de Europese Centrale Bank een einde aan de goedkope autokredieten?

Een beetje inflatie – zo’n 2 procent – wordt als gezond beschouwd. Consumenten zijn kooplustig, de omzet van de bedrijven stijgt en er worden jobs gecreëerd. Te veel inflatie is dan weer slecht volgens de economische leer. Mensen zien immers af van bepaalde uitgaven omdat producten en diensten te duur worden en ze eisen hogere lonen, waardoor de bedrijven hun prijzen verder moeten verhogen, enzovoort, enzoverder.  

In de eurozone heeft de inflatie een schrikwekkend hoog niveau bereikt. Ze staat op ongeveer 8 procent. In concrete termen: wat je vorig jaar nog met 100 euro kon kopen, kost vandaag 108 euro. De koopkracht gaat erop achteruit en het geld dat op je rekening staat, wordt relatief steeds minder waard. 

Daarom heeft de ECB beslist om de rente te verhogen vanaf 21 juli. De banken moeten dus meer rente betalen aan de ECB om geld te lenen, wat ze op hun beurt doorrekenen aan hun klanten. Lenen en investeren wordt voor bedrijven en consumenten met andere woorden duurder, wat een afkoelingseffect moet hebben op de economie.

Leningen zijn nu al duurder

Wie de afgelopen maand een offerte heeft opgevraagd voor een autolening, zal het gemerkt hebben: het is gedaan met de weggeeftarieven van de voorbije jaren. De kredietverleners hebben immers al geanticipeerd op de hogere rente die de Europese Centrale Bank zou toepassen.

Op 21 juli zou de basisrente met 25 basispunten stijgen (0.25 procent) en afhankelijk van de situatie zouden er in september nog eens 50 basispunten bijkomen. Lenen wordt duurder, maar de hogere rente zal uiteindelijk ook meer interesten opleveren op de spaarrekeningen, zodat consumenten gestimuleerd worden om geld opzij te zetten in plaats van het uit te geven.

Inderdaad, het is een moeilijke evenwichtsoefening: de rente te snel en te veel optrekken dooft het vuur misschien helemaal, maar te weinig ingrijpen zorgt er misschien voor dat het vuur niet meer te blussen valt en heel het huis afbrandt.

Autorijden wordt er hoe dan ook niet goedkoper op. Enerzijds stijgen de rentevoeten voor de kredieten, anderzijds voeren de autoconstructeurs steevast prijsstijgingen door omdat de productiekosten blijven toenemen. Dat er meer vraag dan aanbod is op de automarkt momenteel, maakt de situatie er niet beter op.

De vraag is of de duurdere kredieten de aankoopintentie van de automobilist zullen afremmen. De bedrijven blijven in elk geval lustig auto’s bestellen, prijsstijging of niet. Ze moeten hun personeel immers tevreden houden, ja zelfs nieuwe medewerkers aantrekken. Het aantal vacatures was zelden zo groot, ze ingevuld krijgen vergt extralegale voordelen, zoals een bedrijfsauto, bijvoorbeeld. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.