Mazda verfijnde vrijwel elk aspect van de nieuwe CX-5 met als doel het rijplezier voor bestuurder en passagiers verder te verhogen. De huidige Mazda CX-5 werd in 2012 geïntroduceerd als eerste model van de nieuwe generatie met het Kodo-design en de SKYACTIV-technologie en werd wereldwijd geprezen om zijn dynamische ontwerp, directe rijeigenschappen en uitstekende prestaties op het gebied van milieuvriendelijkheid en veiligheid. Het is een belangrijk model geworden voor het merk, verantwoordelijk voor circa 25 % van de jaarlijkse verkopen van Mazda. Tot op heden zijn er 1,4 miljoen exemplaren verkocht in ongeveer 120 verschillende landen.
De nieuwe CX-5 wordt geleverd met het volledige scala aan SKYACTIV technologieën, waaronder twee benzinemotoren, de 2.0 SKYACTIV-G en de 2.5 SKYACTIV-G en de 2.2 SKYACTIV-D schone dieselmotor. Alle drie staan ze garant voor krachtige, lineaire prestaties in combinatie met een uitstekend realistisch brandstofverbruik en opmerkelijk lage emissies. Het nieuwe model beschikt ook over G-Vectoring Control, een nieuw technologie van Mazda, die het Jinba Ittai gevoel (‘paard en ruiter als één’) verder versterkt. Andere highlights zijn een op de voorruit geprojecteerde head-up display in kleur, één van de eerste in zijn klasse en een op afstand bedienbare elektrische achterklep.
De nieuwe CX-5 zal in februari volgend jaar in Japan in de verkoop gaan, voorafgaand aan die in andere markten over de hele wereld. In België wordt de auto in juni op de markt verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.