Nieuws

Waarom een (terecht) gefrustreerde Neuville voorlopig geen rally’s meer wint, maar wel WK-leider blijft

26 juli 2024
Door Alain Devos

Sinds zijn zege in de openingsrally van Monte Carlo heeft Hyundai-rijder Thierry Neuville geen enkele wedstrijd meer gewonnen. Niet omwille van een gebrek aan talent of door andere onvolkomenheden, wel omdat hij (nog altijd) aan het leiding van het wereldkampioenschap staat. Het reglement bepaalt natuurlijk niet dat je dan niet meer mag winnen, maar het maakt het wel zowat onmogelijk om dat nog te doen. Dat moeten we misschien toch eens uitleggen.

`

Dit weekend begint het nieuwe seizoen van de Belgische Pro League. Voor de leken, dat is dus de nationale voetbalcompetitie. Probeer je even voor te stellen dat alle ploegen die hun eerste wedstrijd winnen en dus (samen) aan de leiding van het kampioenschap komen te staan voor de volgende matchen slechts negen spelers mogen opstellen. Tot ze in de rangschikking weer door andere ploegen worden voorbijgestoken, vanaf dan mogen het er opnieuw elf worden. Kwestie van de competitie extra spannend te maken, zeg maar. Een krankzinnig idee natuurlijk, in geen enkele sport zouden deelnemers of fans een dergelijk reglement aanvaarden. Behalve in de autosport, daar halen ze dat soort gekke toeren wel uit.Waarom een (terecht) gefrustreerde Neuville voorlopig geen rally’s meer wint, maar wel WK-leider blijft

De lat gelijkleggen

In sommige disciplines, zoals het uithoudingsracen en dus ook de 24 Uur van Le Mans, bestaat er al jaren een Balance of Performance. Met wat aanpassingen aan het vermogen en het gewicht probeert men de prestaties van de verschillende wagens niet te veel te laten verschillen, vooral om te vermijden dat de ‘rijkste’ teams te ver zouden gaan in de ontwikkeling en met extra geld ook extra (of alle) prijzen zouden binnenhalen. Voor een technische sport, met auto’s die ook qua concept (plaatsing van de motor, enz.) sterk van elkaar kunnen verschillen, is dat best wel een nobel streven. In de rallysport bestaat een dergelijke ‘prestatiebalans’ hoegenaamd niet, daar probeert men de lat op een heel andere manier gelijk te leggen.

Niemand in het rallywereldje twijfelt eraan dat Thierry Neuville een van de beste rijders van zijn generatie is. Hij won al 20 keer, stond 66 keer op het podium en werd vijf keer tweede in het wereldkampioenschap. Alleen de titel ontbreekt nog, die zou dit jaar eindelijk wel eens een keer kunnen worden gewonnen. In januari toonde de Belg zich heer en meester in de de openingsrally van Monte Carlo, sindsdien heeft hij de leiding van het wereldkampioenschap niet meer afgestaan. Neuville won dit jaar verder nochtans geen enkele rally meer, met twee derde plaatsen raakte hij zelfs alleen in Kroatië en Portugal nog eens op het podium. Waarom een (terecht) gefrustreerde Neuville voorlopig geen rally’s meer wint, maar wel WK-leider blijft

Geen grip

Kan hij plots niet meer zo goed aan een stuur draaien, vertoont zijn Hyundai i20 te veel zotte kuren of is er een andere reden voor die magere prestaties? Het antwoord is heel simpel, het is het reglement dat maakt dat hij voorlopig niet meer kan winnen. Rally’s van het wereldkampioenschap tellen, op een zeldzame uitzondering na, drie dagen. Op de openingsdag is het altijd de WK-leider die als eerste aan alle proeven moet beginnen. Op asfalt is dat geen handicap, maar de meeste wedstrijden worden op onverharde wegen gereden. Die zijn bij de start altijd bedekt met een laag grind en stof en moeten dus zowat letterlijk worden schoongeveegd. De rijder die dat doet, verliest onvermijdelijk een pak grip, kampt bij zowat elke acceleratie met doorslippende wielen, moet voor elke bocht wat vroeger beginnen remmen en kijkt ’s avonds dus altijd al aan tegen een flinke achterstand op de rijders voor wie hij de piste ‘proper’ heeft gemaakt. 

Op dag twee worden de rollen omgedraaid  en is het de op dat moment – in de tussenstand van de rally – slechtst geklasseerde WRC1-rijder die moet openen. Omwille van het tijdverlies op de eerste dag is dat in de praktijk soms wel dezelfde ‘sukkelaar’. En zelfs als dat niet zo is, lijkt elke kans op de overwinning of zelfs nog maar een podiumplaats voor hem op dat moment vaak toch al verkeken. Het is een situatie die al jaren door verschillende rijders en teams wordt aangeklaagd, ze deed achtvoudig wereldkampioen Sébastien Ogier zelfs beslissen om niet meer alle wedstrijden te rijden en ook niet meer voor een negende titel te gaan. Waarom een (terecht) gefrustreerde Neuville voorlopig geen rally’s meer wint, maar wel WK-leider blijft

Beter met een interim

Dit jaar kampt Thierry Neuville dus met dergelijke frustraties, die werden opnieuw duidelijk in de recente en heel stoffige rally van Letland. “We hebben een mirakel nodig om hier op het podium te geraken”, had de Belg vooraf al voorspeld. Ook de op de openingsdag als respectievelijk tweede en derde aan de proeven beginnende Elfyn Evans en Ott Tänak dienden nog een stukje van de opkuis te doen en maakten zich evenmin illusies over hun kansen op winst. Waardoor de strijd voor de overwinning er weer eentje werd tussen Kalle Rovanperä en Sébastien Ogier, twee rijders die niet aan alle wedstrijden deelnemen en daarom net wél een ideale startpositie krijgen. 

Het leidde dit seizoen al tot de gekke situatie dat van alle rijders die het volledige kampioenschap betwisten alleen Neuville en Tanäk al een wedstrijd wisten te winnen. De andere zeges waren voor de ‘interimmers’ Rovanperä (3), Ogier (2) en Esapekka Lappi (1), ook dat illustreert toch wel perfect dat de regels rond de startposities behoorlijk absurd zijn. Het is bijna alsof je wielrenners zou toelaten in de Ronde van Frankrijk enkel de etappes te rijden die hen het beste liggen en daar dan de nodig roem mee te vergaren. Ondenkbaar natuurlijk, maar in de door het geringe aantal permanente deelnemers sowieso al niet echt gezonde rallysport kan het dus wel. Waarom een (terecht) gefrustreerde Neuville voorlopig geen rally’s meer wint, maar wel WK-leider blijft

Imagoschade

Neuville is welopgevoed en liet zich in Letland niet tot ‘ongecontroleerde’ uitspraken verleiden. Maar wie er bij was, kon de door zijn machteloosheid veroorzaakte frustraties heel goed aanvoelen. Eventjes liet hij zich zelfs ontvallen dat hij misschien wel makkelijker de titel zou kunnen veroveren door op zijn beurt ook niet meer het volledige kampioenschap te rijden. Een discipline die zijn beste sporters wegjaagt, qua ‘imagoschade’ kan het toch echt wel tellen...

De oplossing? Laat de interimmers het kuiswerk doen, misschien willen ze dan wel terug aan elke wedstrijd deelnemen. Laat de resultaten van een eerste en korte proef (op asfalt!) de startposities bepalen. Of laat desnoods het lot beslissen, zelfs dat zou een pak ‘eerlijker’ zijn dan het bij voorbaat kansloos maken van de misschien wel snelste rijder.Waarom een (terecht) gefrustreerde Neuville voorlopig geen rally’s meer wint, maar wel WK-leider blijft

Nog even geduld

Nu goed, voorlopig staat Neuville dus wel nog altijd aan de leiding van het kampioenschap. Hij heeft nog 8 punten meer dan Tänak en 13 meer dan Evans, een voorsprong die met een logischer reglement ongetwijfeld nog veel groter zou zijn geweest. De volgende rally is die van Finland, daar wacht evengoed een flinke laag stof. Met dus een grote borstel voor de Belg en iets kleinere exemplaren voor die twee concurrenten die als tweede en derde moeten starten. Mogelijk verliest Neuville daar voor de eerste keer dit seizoen wel de leiding in het kampioenschap, dan kan hij in de volgende wedstrijd misschien eindelijk toch nog een keer winnen...

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.