Audi’s nieuwe A5 biedt bij de lancering al keuze uit enkele benzinemotoren en een diesel. Die laatste én de krachtige V6 van de S-versies komen met MHEV Plus-technologie. Het gaat dus om mild-hybrides, met dan wel nog een extra troef.
We vertelden het A5-verhaal hier al eerder, maar die MHEV Plus verdient toch nog een extra woordje uitleg. De 3 liter grote en 367 pk sterke V6 van de S5 kan pronken met een WLTP-verbruik van slechts 7,4 l/100 km. Voor wat op het eerste gezicht niet meer dan een elektrische assistentie van het mild-hybride type is, lijkt dat echt wel een knap resultaat. Hetzelfde geldt voor de 2.0 TDI van 204 pk, voor die dieselmotor in de onvermijdelijk toch behoorlijk zware berline en break kan Audi een WLTP-cijfer van 4,7 l/100 km voorleggen.
Dat lage verbruik en de erbij horende en dus gunstige CO2-waarden zijn te danken aan de Plus achter MHEV. Het mild-hybride systeem met 48-voltboordnet en starter-generator komt met een PTG (van Powertrain Generator) gedoopte aandrijflijngenerator en een batterij van 1,8 kWh. Het extra elektromotortje is naast de versnellingsbak geplaatst, het maakt gedeeltelijk elektrisch rijden mogelijk en helpt aldus brandstof besparen. De PTG kan voor wat snellere acceleraties ook tot 18 kw of 24 pk elektrisch vermogen toevoegen aan dat van de verbrandingsmotor. Bij het afremmen voert de PTG energie terug naar de batterij, met een vermogen tot 25 kW. Dat laat, in weliswaar beperkte mate, dus wat manoeuvres in elektrische modus toe. Zoals bij een slakkengangetje in de file of bij het parkeren, dat scheelt dus toch al snel een slokje op de borrel.
De A5 is ook voorzien van een iBRS-systeem waarmee het rempedaal en de remhydrauliek volledig kunnen ontkoppelen. In de modellen met MHEV Plus kan de nodige vertraging, dankzij dus regeneratief remmen, vaak al worden bereikt zonder gebruik te maken van de mechanische frictieremmen. Die laatste treden pas in werking als het linkerpedaal harder wordt ingetrapt.
Voor de basismodellen met de TFSI-benzinemotoren van 150 en 204 pk is de MHEV Plus-technologie nog niet voorzien, Audi zegt die immers met een scherpe prijs te willen lanceren. Bij de commerciële start van de A5 zijn er ook nog geen plug-inhybrides beschikbaar, maar die komen later zeker wel. Het gaat dan om al van de grotere A6 bekende aandrijflijnen, met keuze uit vermogens van 299 en 367 pk. Die varianten zullen een elektrisch rijbereik van een goede 100 kilometer kunnen voorleggen. Ook voor de wel al bij de lancering beschikbare modellen is het nog even wachten op de prijzen, we zouden die voor het eind van de maand juli moeten hebben.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853