Nieuws

© Athlon

Waarom Athlon-medewerkers spontaan overschakelen op het mobiliteitsbudget

14 juni 2023
Door Advertorial

Voor sommigen lijkt de bedrijfsauto onmisbaar. Anderen zien de voordelen in van een flexibeler systeem waarbij je à la carte je mobiliteit kiest. Of een deel van je brutoloon aanwendt voor je woningkosten. Een duik in vijf inspirerende getuigenissen van Athlon-medewerkers. 

 

Wat enkele jaren eerder uitzondering dan regel was, wordt anno 2023 als doodnormaal beschouwd: gedeeltelijk thuiswerken. Er worden als gevolg minder kilometers met de auto afgelegd. Tegelijk hebben sommige mensen geen boodschap aan een leasewagen en zouden ze liever van een ander fiscaal voordeel genieten. 

Het federale mobiliteitsbudget komt dan ook als geroepen. “Het is een kostenneutrale manier om de verplaatsingen van je werknemers te vergroenen en hen à la carte te laten kiezen uit een waaier van alternatieven voor de bedrijfsauto. Het is voor bedrijven dan ook dé manier om zich op te stellen als employer of choice”, zegt Cécile Liénard, Senior Product Manager bij Athlon België.

Voor alle duidelijkheid: binnen het federale mobiliteitsbudget kun je nog steeds een auto kiezen als je dat wenst, op voorwaarde dat hij niet meer dan 95 g/km CO2 uitstoot en ‘groener’ is dan de auto die hij vervangt. 

Mobiliteitsbudget voor woonkosten

Dé reden om voor het mobiliteitsbudget te gaan, is voor meerdere Athlon-medewerkers de mogelijkheid om een deel ervan te spenderen aan de hypothecaire lening of huurkosten. “Als je binnen een straal van tien kilometer rond je werk woont, of je werkt minstens vijftig procent thuis, dan mag je het budget aanwenden voor je woningkosten”, verduidelijkt Cécile Liénard. “Dat onder het motto: de groenste verplaatsing is degene die je niet maakt.”

Sofie Van Meenen getuigt: “Omdat we bij Athlon deels mogen thuiswerken, stond mijn bedrijfsauto grotendeels stil. Daarom heb ik hem ingeleverd en spendeer ik mijn budget grotendeels aan woningkosten. Ook nemen we regelmatig de bus en de trein. Met de prepaid mobiliteitskaart van Athlon kun je gemakkelijk tickets kopen in de apps van bijvoorbeeld De Lijn en de NMBS”.

Bedrijfsauto overhevelen naar mobiliteitsbudget

Je hoeft overigens niet te wachten tot het einde van het huidige leasecontract van je bedrijfsauto om over te stappen naar het mobiliteitsbudget. “Bij Athlon kregen we de kans om sneller de switch te maken door ons huidige voertuig over te hevelen, weliswaar op voorwaarde dat de auto voldoet aan de CO2-criteria. Bij mij was dat zo: ik rijd met een plug-inhybride”, zegt Frédéric Ginion. 

Ook Tico Slachmuylders heeft zijn bedrijfsauto overgeheveld. “Door de looptijd en het kilometeraantal van mijn bedrijfsauto aan te passen aan mijn werkelijke gebruik, kon ik toch wat budget vrijspelen. Dat budget gaat grotendeels naar mijn lening.”

Of hij zijn mobiliteitsgedrag daadwerkelijk heeft aangepast? “Je gaat met meer verantwoordelijkheidszin om met je auto. Heb je een ongeval in fout, dan betaal je zelf de franchise. Rij je meer dan de voorziene kilometers, dan moet je dat uit eigen zak bekostigen. Je denkt twee keer na voordat je een verplaatsing maakt.” Waarom Athlon medewerkers spontaan overschakelen op het mobiliteitsbudget autonieuws 02

Wil je de verhalen van deze en nog andere medewerkers van Athlon ontdekken? Beluister dan nu de podcast Het federale mobiliteitsbudget: de inspirerende getuigenissen van vijf Athlon-medewerkers - Athlon Belgium's Expert Talks | Podcast on Spotify

Wil je meer weten over het federale mobiliteitsbudget? Download dan hier het gratis dossier “Het mobiliteitsbudget: een motiverend plan”. 

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.