Nieuws

© Volkswagen

VW Touareg facelift: op de valreep nog fiscaal interessant als plug-in

24 mei 2023
Door Dieter Quartier

Volkswagens grootste SUV-model voor Europa vervelt tot een moderne herinterpretatie van zichzelf. Hij klimt nog een trapje hoger op de sociale ladder en zou als plug-inhybride meteen een knallende verkoopstart kunnen beleven… 

 

De Touareg van de derde generatie heeft het succes van zijn voorgangers niet kunnen overdoen in ons land, enerzijds te wijten aan de voor onze markt onaantrekkelijke (dikke) motoren, anderzijds aan de resolute opwaartse beweging van het model op de sociale ladder en de bijhorende prijsinflatie. Hij kwam daardoor in het vaarwater van de Audi Q7 en consoorten.

db2023au00510Net als zijn premium neef is de nieuwe Touareg voortaan weer als plug-inhybride verkrijgbaar. Die zou hem een vlammende verkoopstart kunnen bezorgen: hij houdt zijn CO2-uitstoot onder de 51 g/km als je een beetje uitkijkt met de velgen én is bestelbaar voor 1 juli 2023. Vanaf die datum smelten de fiscale voordelen van PHEV’s als sneeuw voor de zon.

Nieuwe IQ-Light HD-ledmatrixkoplampen

De nieuwe Touareg is direct herkenbaar aan het nieuwe design van de voor- en achterzijde. db2023au00505Vooraan is de complete unit bestaande uit radiatorrooster, koplampen en voorbumper hertekend. Bijzonder markant zijn de nieuwe IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen, die standaard zijn. Met hun drie lichtmodules en dus telkens drie lichtpunten zorgen ze voor een onmiskenbaar dag- en nachtlichtdesign.db2023au00508

Voor het eerst op de Touareg is ook de centrale dwarsstrip in het radiatorrooster verlicht. Een ander uniek kenmerk voor de Touareg is de hertekende achterzijde met een doorlopende ledstrip tussen de achterlichtblokken en een voor het eerst rood oplichtend VW-logo.

VW Touareg Innovision Cockpit

De Touareg is standaard uitgerust met de Innovision Cockpit, een intuïtieve combinatie van digitale instrumenten (Digital Cockpit, schermdiagonaal 30,5 cm, 1.920 x 720 pixels) en het high-end infotainmentsysteem Discover Pro Max met een centraal aanraakscherm (schermdiagonaal 38,1 cm, 1.920 x 1.020 pixels). De twee displays een doorlopend digitaal landschap op één kijk- en bedieningsas. db2023au00516

De Innovision Cockpit biedt nu onder meer een tot op de rijstrook nauwkeurige navigatie en kaartgegevens in hoge resolutie (HD). De appintegratie via smartphone en App Connect (Apple CarPlay, Android Auto) kan nu ook draadloos plaatsvinden. Volkswagen heeft de toetsen en de draaiknop voor de volumeregeling in de middenconsole verfijnd: ze zijn nu in zwarte hoogglans uitgevoerd. Ook de verlichte sierelementen in het dashboard werden opnieuw ontworpen en voorzien van het opschrift ‘Touareg’.

Verbeterd onderstel VW Touareg

Het onderstel van de Touareg werd eveneens onder handen genomen. Zo wordt nu onder meer gebruikgemaakt van een dakbelastingssensor die nauw verbonden is met de elektronica van het onderstel. In interactie met de controlesystemen en de hardware van het onderstel kunnen hierdoor hogere zijdelingse krachten verwerkt worden, wat een levendiger rijgedrag zou moeten opleveren. Zowel de standaard stalen ophanging als de optionele luchtvering werd eveneens technisch aangepast.db2023au00461

Afhankelijk van de uitvoering is de Touareg opnieuw beschikbaar met innovatieve onderstelsystemen zoals actieve rolcompensatie (adaptief onderstel) en vierwielbesturing. Terreinfanaten kunnen nog altijd rekenen op een hele armada aan systemen om modder, hellingen en losse ondergrond te trotseren.

Enkel zescilinders

De nieuwe Touareg wordt gelanceerd in vijf aandrijvingsversies, allemaal met V6-krachtbron van 3 liter. Voor de Belgische markt worden enkel de TDI van 210kW (286pk) en de voorgenoemde Plug-in Hybrid weerhouden. Die is enkel leverbaar als Elegance-versie en verdeelt 280 kW (381 pk) over zijn vier wielen via een achttrapsautomaat.db2023au00468

De prijs van de Touareg eHybrid 4Motion Elegance zou rond de € 80.000 inclusief btw liggen. De configurator wordt volgens VW-importeur D’Ieteren eerstdaags geopend. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.