Volkswagen toont deze week de eerste elektrische sedan van het merk op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Het nog gecamoufleerde model wordt de elektrische tegenhanger dan de Passat. De ID.7 zou volgens Volkswagen wanneer hij op de markt komt met tot 700 kilometer aan WLTP-rijbereik uitpakken. 
Na de ID.3, ID.4, ID.5, de enkel in China verkrijgbare ID.6 en de ID.Buzz-minivan is het geen verrassing dat de nieuwe elektrische berline de naam ID.7 zal krijgen. Naast de ID.3 wordt de ID.7 als tweede elektrische Volkswagen overal verkrijgbaar (Europa, VS, China). Hij wordt gezien als de elektrische variant van de Passat, maar niet de vervanger ervan, aangezien die laatste zelf ook nog een opvolger krijgt met dezelfde naam.
De lijnen van de ID.Aero Hoewel de ID.7 die in Las Vegas getoond wordt nog van een kleurrijke camouflagewrap is voorzien is het wel duidelijk dat hij de algemene lijnen van de
ID.Aero, een studiemodel dat vorig jaar werd getoond, overneemt. Het nieuwe model is één van de tien nieuwe elektrische auto’s die VW tegen 2026 zal lanceren.

Net als de andere ID-modellen staat ook de ID.7 op het elektrische MEB-platform van de VW-groep, maar hij brengt wel enkele verbeteringen met zich mee ten opzichte van de reeds bestaande ID-modellen. Zo belooft VW een nieuw displayconcept, een head-updisplay met augmented reality, een groter infotainmentscherm van 15 duim (dat we waarschijnlijk ook op de andere ID-modellen zullen terugzien) en -
oef- verlichte digitale sliders voor de bediening van volume en airco.

Ook de klimaatregeling gebruikt een nieuw concept met elektrisch aangestuurde “Smart Air Vents” of intelligente luchtstroomopeningen en een sturing die bijvoorbeeld het interieur al begint te koelen of op te warmen wanneer de bestuurder de auto nadert.
Wielbasis van zo’n drie meter en tot 700 kilometer autonomieVW geeft nog geen info over de afmetingen van de ID.7 maar vermeldt wel een wielbasis van 2,97 meter, in vergelijking met 2,77 meter bij de ID.4 en ID.5, wat vanzelfsprekend het beste belooft voor de interieurruimte. Het lijkt er wel op dat de totale lengte met de 5 meter flirt.
Opmerkelijk is ook het voorspelde rijbereik. VW vermeldt een WLTP-autonomie van niet minder dan 700 kilometer, wat bijzonder veel is. De accu van de ID Aero-concept car was 77 kWh groot, maar het is mogelijk dat die van de ID.7 nog wat meer inhoud heeft maar ook aangeboden zal worden met een wat kleiner accupakket.
De Europese variant van de ID.7 zal in het Duitse Emden worden geproduceerd en wordt in het tweede kwartaal van dit jaar in detail voorgesteld. U zal er dan natuurlijk alles over kunnen lezen op Autonieuws.be