Volkswagen heeft de feedback van pers en publiek ter harte genomen. De lichtjes hertekende ID.3 zou aan de binnenzijde kunnen rekenen op kwalitatievere kunststoffen. Tegelijk maken een intelligente routeplanner en Plug&Charge hun opwachting. 
Het vergt het oog van een kenner om de wijzigingen aan de buitenzijde meteen te herkennen. Volkswagen heeft het over een verbeterde aerodynamica dankzij air curtains die de wind rond de wielen geleiden en geoptimaliseerde luchtkoelingsopeningen vooraan. De bumper werd hertekend en de motorkap lijkt langer omdat de zwarte strip onder de voorruit is verwijderd. Verzonken delen aan de zijkanten verlengen het front nog eens extra.
Opgewaardeerd, diervriendelijk interieurHet interieur van de nieuwe ID.3 was aan een serieuze upgrade toe qua materiaalkeuze. VW beweert geluisterd te hebben naar de kritiek en hanteert “nauwkeurige naden in een contrasterende kleur die het gevoel van kwaliteit versterken”, aldus het persbericht.

De deurlijsten en de stoelbekleding zijn uitgevoerd in microvezel met de nam Artvelours Eco, dat voor 71 procent uit gerecycleerde stoffen bestaat. Het materiaal heeft qua uitstraling en duurzaamheid dezelfde eigenschappen als conventionele materialen. Dierlijk leder wordt bovendien volledig geweerd uit het interieur van de ID.3.
Tot slot krijgt de cockpit minder harde plastics die aangenamer aanvoelen, terwijl de vernieuwde deurbekledingen zachtere en grotere oppervlakken hebben.
Slimmer ladenNet als andere recente elektrische modellen van de VW-groep beschikt de vernieuwde ID.3 over de Plug & Charge -functionaliteit, waarbij het voertuig automatisch communiceert met de laadpaal zodra de kabel wordt ingeplugd en het laadproces vanzelf start.
Daarnaast heeft VW het over een intelligente Electric Vehicle Route Planner. Die rekent bij langere ritten de ideale route uit door rekening te houden met de potentiële laadstops om de bestemming zo snel mogelijk te bereiken. Hij maakt daarbij gebruik van de actuele verkeersinformatie en prognoses en het laadniveau van de accu.
De laadstations worden geëvalueerd op basis van hun capaciteit. Dit betekent dat de routeplanningfunctie twee korte laadbeurten met hoog vermogen kan voorstellen in plaats van één lange laadstop met laag vermogen. Laadstations die bezet zijn, worden vanzelf uitgesloten uit de routeplanning.
Zelfde batterij, zelfde motorenVoor de rest verandert er niets aan de vernieuwde VW ID.3. Er zijn wat nieuwe kleuren, maar de motoren, batterijen en oplaadmogelijkheden blijven dezelfde. Volkswagens bijgewerkte elektrische hatchback kan over een maand besteld worden. Over prijzen is nog niets geweten.