De snelle marktomschakeling naar (deels) elektrisch rijden heeft de Zweedse constructeur ertoe aangezet om begin 2024 de stekker te trekken uit al zijn dieselmodellen. Dat kondigde het merk aan tijdens de Climate Week in New York.
Nog geen vijf jaar geleden was het merendeel van de in Europa verkochte Volvo’s een D2, D3, D4 of D5. Intussen is het aandeel van diesel in de Volvo’s verkoopmix drastisch gezakt. Het gros van de klanten kiest vandaag voor plug-inhybride en elektrisch, zo klinkt het. Tja, enerzijds heb je de marktevolutie, anderzijds is het zo dat Volvo zijn dieselaanbod systematisch aan het afbouwen is. Zo krijg je een self-fulfilling prophecy.
Eerder al werden de D-versies van de XC40 uit het aanbod geschrapt. De S60 was van meet af aan enkel verkrijgbaar met benzine- en plug-inhybride motoren. Intussen kun je de V90 ook enkel nog als plug-inhybride bestellen en is de S90 zelfs helemaal uit de catalogus verdwenen. De nieuwe 90-reeks zit er immers aan te komen. Ook de XC90 kun je enkel nog maar krijgen als PHEV.
Wie nog een Volvo met dieselmotor wil bestellen, heeft de keuze tussen de V60 en de XC60 modeljaar 2024. Zodra die overschakelen op modeljaar 2025, is het uit met het liedje.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853