Volvo heeft zijn cijfers voor het laatste kwartaal van 2024 bekendgemaakt, die waren wat minder goed dan de rest van het wel geweldige jaar. Het Zweedse merk met Chinese eigenaars verwacht zich ook aan een turbulent 2025. Voor de Belgische fabriek ziet het er wel goed uit.
Volvo Cars rapporteerde voor het vierde en dus laatste kwartaal van 2024 een daling van zijn operationele winst. De fabrikant met Zweedse roots is voor het grootste deel in handen van het Chinese Geely, maar lijkt op zijn minst voor de buitenwereld nog altijd vrij onafhankelijk te werken. Het volledige 2024 was met onder meer het grote succes van de compacte EX30 wel bijzonder goed, met 763.389 verkochte auto’s werd een absoluut record gevestigd. Het waren er nog eens zo’n 8 procent meer dan in 2023, wat evengoed al een recordjaar was. Met bijna 2,3 miljard euro was ook de winst in 2024 het beste resultaat ooit.
In 2024 werden alleen maar nieuwe records gevestigd
Volvo verwacht wel dat de markt in 2025 niet meer zo snel zal groeien als de voorgaande jaren. CEO Jim Rowan vermoedt ook dat de toegenomen concurrentie, met name van Chinese merken, wellicht tot prijsverlagingen in de hele sector zal leiden. Hij concludeert dan ook dat het een hele uitdaging wordt om de volumes en de winsten van 2024 te herhalen. Toch wordt voor 2025 nog altijd gemikt op een operationele marge van 7 tot 8 procent.
Volvo bereidt zich ook voor op de gevolgen van nieuwe Europese en Amerikaanse invoerrechten op in China gebouwde elektrische auto’s. Daar wordt ook de EX30 gemaakt, dat was vorig jaar de best verkochte EV in Europa. Hij wordt nu onderworpen aan een EU-tarief van 30 procent, tegen 10 procent voordien. De productie verhuist dit jaar dan ook naar de Gentse fabriek, die operatie zou in de tweede helft van 2025 al zijn vruchten moeten afwerpen. In afwachting lijkt Volvo niet van plan om de extra kosten voor de Chinese modellen aan de klanten door te rekenen.
Voor 2025 worden verschillende nieuwe modellen beloofd
De fabrikant belooft voor dit jaar ook nog de lancering van een vijftal nieuwe of toch vernieuwde modellen. Daar zal om te beginnen de ES90 bij zijn, een elektrische berline die de bij ons al een tijdje van de markt gehaalde S90 helemaal moet doen vergeten. Naar het andere nieuws blijft het nog even gissen, mogelijk zijn er facelifts van de V60 en XC60 bij. Een elektrische EX60 behoort zeker ook tot de mogelijkheden.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853