Hoewel de eerste elektrische VW van de nieuwe generatie nog maar van 2020 dateert geeft Volkswagen de ID.3 aan het begin van het nieuwe jaar al een update die rekening houdt met opmerkingen van de klanten van het model. Op het eerste oog zijn de aanpassingen beperkt tot enkele details, maar onderhuids kreeg hij wel nieuwe software en ook het grotere infotainmentdisplay is nieuw. Tegelijk wordt ook het gamma herschikt. Toen de ID.3 met de nodige vertraging door softwareproblemen gelanceerd werd kreeg hij best veel kritiek omwille van de harde plastics in het interieur en voor de gebruiksinterface die – door alles via het aanraakscherm te laten bedienen – veel gewenning vergde en nooit het niveau evenaarde van de oudere modellen van het merk waar nog fysieke toetsen voorzien waren voor de bediening.

Volkswagen zegt geluisterd te hebben naar de opmerkingen van de klanten en geeft de ID.3 een update. Visueel gaat het om een nieuwe voorbumper, een andere motorkap en anders getekende achterlichten aan de buitenkant, maar er worden ook betere materialen gebruikt in het interieur, met nieuwe deurpanelen en een andere bekleding voor de onderzijde van het dashboard.

Verder introduceert VW een nieuwe zetelbekleding met duurzame en ecologische materialen en werd ook de uitrusting opgewaardeerd. Zo is het infotainmentscherm nu 12 duim groot, komt er een middenconsole met twee bekerhouders en krijgt hij een verwijderbare koffervloer.
Nieuwe softwareDe vernieuwde ID.3 krijgt de nieuwste softwaregeneratie die voor betere systeemprestaties moet zorgen, over-the-air updates kan ontvangen en zo voortdurend aangepast kan worden. De nieuwe software maakt onder meer functies als Plug & Charge en een intelligente routeplanner voor het opladen van de batterij mogelijk. Ook de rijhulpsystemen worden opgewaardeerd, met onder meer de Park Assist Plus-parkeerassistent met geheugenfunctie en als optie de Travel Assist met zwermgegevens.
Gammaherziening Het gamma wordt herwerkt en bestaat vanaf nu uit de voorgeconfigureerde modellen ID.3 Life Business (vanaf € 46.575), ID.3 Business (vanaf € 50.540), ID.3 Business Premium (vanaf € 54.275) en het S Business Premium-topmodel (vanaf € 59.990). De verschillende uitvoeringen hebben altijd 150 kW (204 pk) en beschikken over de 58 kWh-accu, op de ID.3 S Business Premium met vier zitplaatsen na, die met de grote 77 kWh-batterij is uitgerust.
Ander model bij levering dan bij bestellingDoor het tekort aan halfgeleiders en andere logistieke problemen die de hele autosector treffen zullen nieuw bestelde modellen niet voor het vierde kwartaal van 2023 geleverd kunnen worden, zegt VW. Volgens de huidige planning zal de productie van de vernieuwde versie van de ID.3 tegen die tijd gestart zijn. Dat betekent dat de auto die dan zal worden geleverd, niet de auto zal zijn die in de configurator of op het contract stond op het moment dat de klant zijn bestelling plaatste. In de praktijk zal de klant dus de vernieuwde ID.3 ontvangen. Die auto kan zo dus afwijken van de bestelling, maar de mogelijke verschillen zullen in het voordeel van de klant zijn, zegt VW. De enige uitzondering is het stuurwiel, dat voorheen met leder bekleed was maar vanaf nu vervangen wordt door een andere hoogwaardige bekleding.
De ID.3 werd tot nu in fabrieken in het Duitse Zwickau en Dresden geproduceerd maar zal vanaf volgend jaar ook in Wolfsburg van de band lopen.