Nieuws

© Volkswagen

Volkswagen ID.7 Tourer voegt flinke koffer toe aan gekend recept

19 februari 2024
Door Stijn Blanckaert

De nieuwe VW ID.7 Tourer is niet alleen de allereerste elektrische break van het merk uit Wolfsburg, maar wijdt ook een nieuwe benaming voor de breakmodellen van Volkswagen in. Dit is namelijk niet langer een Variant, maar wel een Tourer…

 

Het aantal elektrische breaks is tot op vandaag nog steeds erg beperkt. In ons land zijn de MG 5, de Peugeot 308 en de Opel Astra er als elektrische break in het C-segment en is er sinds deze maand ook de BMW i5 Touring. In dat hogere segment positioneert VW ook de ID.7 Tourer, de breakversie van zijn elektrische vlaggenschip die het elektrische alternatief vormt voor de eveneens nieuwe Passat Variant, die er enkel met verbrandingsmotoren is. Volkswagen ID.7 Tourer voegt flinke koffer toe aan gekend recept autonieuws 0001 Stijn Blanckaer 07

Eerste Tourer 

Volkswagen neemt daarbij afscheid van de benaming “Variant”, althans voor de breakversie van de elektrische ID.7, die geen gebruik maakt van de sinds 1962 in zwang zijnde benaming voor de breaks van Volkswagen, maar de bijnaam “Tourer” kreeg. Volkswagen ID.7 Tourer voegt flinke koffer toe aan gekend recept autonieuws 0001 Stijn Blanckaer 15Die versie is tot aan de C-stijl identiek aan de berline en is ook even lang (4.961 mm) en heeft een precies even lange wielbasis van 2.971 mm en dus dezelfde - rijkelijke – interieurruimte waarbij de inzittenden achterin veel ruimte krijgen voor de benen én hun hoofden.  

Volkswagen ID.7 Tourer voegt flinke koffer toe aan gekend recept autonieuws 0001 Stijn Blanckaer 09De achterzijde verschilt logischerwijs aanzienlijk, met een koffer die van 545 tot 605 liter aan ruimte kan bieden met de achterbank rechtop. De 545 liter bereik je met de achterbank in “comfort”-positie, maar in “cargo”-modus, waarbij de rugleuning wat rechter staat, staat meteen 60 liter extra ter beschikking voor bagage.  

Met de achterbank neergeklapt is tot 1.714 liter aan ruimte voorhanden. Meer dan genoeg dus om er een erg praktische break van te maken. Een elektrisch uitklapbare trekhaak is mogelijk. Die kan tot 1.200 kg slepen. Dat is niet al te veel maar zou in de nabije toekomst uitgebreid worden tot 1.800 kg, stelden de modelverantwoordelijken toen we de auto vorige week konden bekijken. Volkswagen ID.7 Tourer voegt flinke koffer toe aan gekend recept autonieuws 0001 Stijn Blanckaer 021

Achteraan valt meteen de dominante ledstrip op die afhankelijk van het uitrustingsniveau in het midden een verlicht VW-logo krijgt en ook over 3D-ledachterlichten met dynamische rem- en knipperlichten kan beschikken. 

Pro en Pro S

Net als van de berline biedt VW ook van de ID.7 Tourer twee “normale” varianten aan, de Pro en de Pro S, allebei met achterwielaandrijving en met een lithium-ionaccu van respectievelijk 77 kWh (82 kWh bruto) en 86 kWh (91 kWh bruto) en een DC-laadsnelheid van 175 voor de Pro en 200 kW voor de Pro S. Beide versies zijn met 210 kW (286 pk) en 545 Nm precies even krachtig. De Pro wordt meteen verkrijgbaar, op de Pro S is het wachten tot eind van het jaar.  

De Pro raakt tot 600 kilometer ver volgens de WLTP-methode. De versie met de grote accu zou zelfs tot 685 kilometer ver moeten raken, al is de WLTP-range van dat model nog niet bevestigd. De accu’s beschikken allebei over zowel automatische als manueel in te stellen preconditionering om ze op de juiste temperatuur te brengen voor een laadstop en zo minder tijd te verliezen aan de snellaadpaal. 

Eerstdaags stelt VW trouwens ook een sportieve GTX-variant met vierwielaandrijving en twee elektromotoren voor.

Net als op de ID.7 berline is ook op de Tourer een panoramisch zonnedak met smart glass verkrijgbaar. Met een druk op de knop wordt dat van doorzichtig troebel gemaakt en hou je de felle zonnestralen én hun warmte uit het interieur. 

Volkswagen ID.7 Tourer voegt flinke koffer toe aan gekend recept autonieuws 0001 Stijn Blanckaer 14Ook de andere nieuwe features van de berline zijn op de Tourer overgenomen. Denk daarbij aan de optionele ergoActive-stoelen met massage en ventilatie, het head-updisplay, het vrijstaande infotainmentscherm van 15 duim en de IDA-voice assistant, die binnenkort versterkt wordt met de integratie van ChatGPT voor een natuurlijk interactie en informatie die veel verder gaat dan wat met de auto zelf te maken heeft. Volkswagen ID.7 Tourer voegt flinke koffer toe aan gekend recept autonieuws 0001 Stijn Blanckaer 12

De VW ID.7 Tourer loopt samen met de berline van de band in de VW-fabriek voor elektrische auto’s in het Duitse Emden.

Deel op

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.