Volkswagen haalde door de lancering van heel wat geëlektrificeerde en elektrische modellen het door de Europese Unie opgelegde CO2-objectief in 2021 en moet daardoor, in tegenstelling tot het jaar ervoor, geen boetes betalen aan Europa. De Europese Unie voert een ambitieuze politiek om de CO
2-uitstoot terug te dringen en verplicht de constructeurs die in Europa nieuwe auto’s verkopen om gemiddeld niet meer dan 95 g aan CO
2 per kilometer uit te stoten (dit is nog een NEDC-waarde), op straffe van een boete van € 95 per gram overschrijding van het objectief, per in het betreffende jaar verkochte auto. Dat zorgde er voor het jaar 2020 voor dat de Volkswagen-groep, die het objectief met 99,9 gram miste, aanzienlijke boetes moest betalen aan Europa. Voor 2021 zal dat niet het geval zijn, want de constructeur haalde dit keer wel het objectief, volgens een
persbericht op haar website.
De merken die in de pool van Volkswagen zijn opgenomen voor deze berekening zijn Volkswagen zelf, Audi, Porsche, Skoda, Seat en Cupra. Samen haalden ze voor de ingeschreven nieuwe personenwagens vorig jaar een gemiddelde normuitstoot van 118,5 g/km CO
2, zo’n 2 procent minder dan het objectief dat de groep kreeg van de EU. Dat objectief ligt hoger dan 95 gram. Dat komt door het feit dat de constructeurs elk een individueel objectief opgelegd krijgen dat over de hele markt heen gemiddeld gelijk is aan 95 gram (NEDC), maar niet voor elke constructeur op dat niveau ligt. Daarbij is het gekende 95 g-objectief nog volgens de NEDC-methode berekend en wordt vandaag met een vertaling naar de nauwkeurigere WLTP-resultaten gewerkt. Die gaven VW een WLTP-objectief van 120,8 g/km, waardoor de uitstoot van 118,5 gram dus wel degelijk voldoende is om de doelstellingen te bereiken.
Bentley en Lamborghini, die ook tot de VW Groep behoren, worden niet in het objectief opegenomen omwille van de lage volumes en hebben een individueel objectief.
Het lagere uitstootgemiddelde werd gerealiseerd door de gestegen verkoop van elektrische en hybride auto’s. VW verkocht er 472.300 van in 2021, wat 64 procent meer is dan in 2020 (toen het er zo’n 288.000 waren). De elektrische modellen die bijdroegen aan het resultaat waren de VW’s ID.3 en ID.4, de Cupra Born, de Skoda Enyaq iV, de elektrische Audi’s e-tron (Q4 e-tron, e-tron, e-tron Sportback, e-tron GT) en natuurlijk ook de succesvolle Porsche Taycan en Taycan Sport Turismo. Ook de plug-inhybrides van de verschillende VW-merken deden hun duit in het zakje om de uitstoot terug te dringen.
Volkswagen wil de wereldleider in elektrische voertuigen zijn tegen 2025 en investeert daartoe tussen 2022 en 2026 niet minder dan minder dan € 52 miljard in e-mobiliteit en € 8 miljard in hybridisering van het modellenaanbod.