Toyota maakt de opvolger van de C-HR wereldkundig – of toch de stijlstudie die eraan voorafgaat. Deze C-HR Prologue oogt bijzonder gewaagd en zou in productievorm voorzien worden van een plug-inhybride aandrijving met in Europa geassembleerde accu’s. Hij wordt overigens bij ons in Zaventem ontwikkeld. Toyota’s jongste conceptcar is duidelijk te herkennen als C-HR maar neemt ook heel wat stijlelementen van de Aygo X over. Hij belichaamt Toyota's ambitie om een breder elektrificatieaanbod te brengen voor het grootste en meest competitieve marktsegment, aldus het persbericht. Dat betekent dat er naast de klassieke hybride aandrijving ook een PHEV-versie komt.
De Toyota C-HR Prologue gaat gehuld in bijzonder vloeiende lijnen. Opvallend is de Y-vormige vouw in het voorportier, die allicht de productiefase niet zal halen. Toch belooft men bij Toyota dat de uiteindelijke auto niet zo heel veel zal afwijken van de conceptcar. Allicht zullen de achterste zijruiten wat groter moeten zijn en het achterportieren wat verlengd worden om de instap te vergemakkelijken.
De markante Hammerhead-snuit maakt deel uit van een 3D-architectuur met in elkaar grijpende vormen en stoere verlichtingsvormgeving. Grillopeningen worden kleiner en de koplampen worden slanker om de hightech identiteit te accentueren. Hetzelfde in elkaar grijpende thema loopt door in de hele ruitvormige, draaiende en elkaar kruisende carrosserie.
Fascinerend is ook de zwavelkleurige uitvoering van de forse dakspoiler en de inzetstukken in de bumpers. De C-HR wordt dus leverbaar in een driekleurige livrei. Opvallen doet hij dan ook gegarandeerd.
Europese batterijenDe ontwikkeling van de nieuwe C-HR zal plaatsvinden bij Toyota Motor Europe in Zaventem. Toyota had nog mooi nieuws: de accu’s van de plug-inhybride versie zullen in Europa worden geassembleerd. De exacte locatie wordt later meegedeeld. Deze beslissing kadert in de ambitie van Toyota om tegen 2030 volledig klimaatneutraal te worden wat zijn Europese productieketen betreft.
"In onze motorenfabriek in Deeside in het Verenigd Koninkrijk hebben we zonnepanelen geïnstalleerd met een oppervlak van tien voetbalvelden en werken we samen met een lokaal bedrijf om meer dan 90 procent van ons afval te verwerken tot biogas dat zal worden gebruikt om groene elektriciteit en biomethaan te produceren. Deze aanpak werkt goed en we verwachten er al in 2025 koolstofneutraal te zijn”, zei Marvin Cooke, EVP Manufacturing van Toyota Motor Europe.
Op wereldwijd niveau ligt de streefdatum inzake CO2-neutraliteit op 2040. “CO2-neutraliteit tegen 2040 voor de activiteiten die buiten de directe controle van TME vallen, zoals upstream bevoorrading en logistiek, is het een veel grotere uitdaging die we in nauwe samenwerking met onze partners en leveranciers zullen realiseren."