Tijdens de ministerraad vandaag is Lydia Peeters er dan toch in geslaagd om haar collega’s te overtuigen en is er een akkoord gevonden rond de toekenning van de premie van € 5.000 voor particulieren die een elektrische auto van maximaal € 40.000 aankopen. In tegenstelling tot eerdere plannen is ze echter enkel geldig in 2024.
De premie zal dus enkel gelden in 2024 (voor auto’s die sinds eind september vorig jaar zijn besteld en ten vroegste op 1 januari 2024 werden ingeschreven) en zal eerstdaags kunnen worden aangevraagd. De bedragen van € 5.000 voor een nieuwe en € 3.000 voor een tweedehandswagen blijven ongewijzigd. De premie zou vanaf 12 februari online aangevraagd kunnen worden via deze link.
Voor 2024 was initieel € 20 miljoen voorzien, met daarnaast nog een bedrag van € 55 miljoen voor 2025 en 2026. In het nieuwe akkoord zakt het totale bedrag dat voor de premie wordt uitgetrokken van € 75 miljoen over drie jaar naar € 26 miljoen voor enkel 2024.
Daardoor zouden alle aanvragers die dit jaar hun dossier indienen van de premie moeten kunnen genieten. Mocht dat niet lukken, moet Peeters extra geld zoeken. Dat mogelijk niet alle gegadigden op de premie zouden kunnen rekenen was het voornaamste bezwaar van de Raad van State, die het bedrag van € 20 miljoen voor dit jaar te laag vond omdat zo niet kon worden gegarandeerd dat alle geïnteresseerden van de volledige premie gebruik zouden kunnen maken. Dat zou dan een schending zijn van het gelijkheidsbeginsel.
Met dit akkoord is een crisis binnen de Vlaamse regering vermeden. Het lijkt er dus op dat de N-VA in het algemeen en Zuhal Demir in het bijzonder hun verzet tegen het plan van Lydia Peeters (Open VLD) hebben opgegeven. Demir kan zeggen dat ze een lager totaalbudget (€ 26 miljoen ipv € 75 miljoen) uit de brand heeft gesleept, Peeters kan uitpakken met het behoud van haar project.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853