De kilometerheffing: komt ze er of komt ze er niet? Meerdere pogingen om het onderwerp op de agenda te zetten werden in het verleden al afgeschoten, maar in een interview met De Tijd stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters toch te geloven in het nut én de haalbaarheid ervan. Het spook van de kilometerheffing werd al meerdere keren verjaagd, maar nadat Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele
in juni opnieuw een balonnetje opliet door te stellen dat een kilometerheffing in de toekomst onvermijdelijk is, verkondigt ook minister van Mobiliteit Lydia Peeters hetzelfde in een
interview met De Tijd.
Alleen met voldoende alternatieven Ze zegt in het interview dat een slimme kilometerheffing in Vlaanderen - het rekeningrijden - noodzakelijk is, omdat het de mensen doet nadenken over het beste vervoersmiddel, maar dat er dan wel alternatieven moeten zijn voor de auto. Daarom is ze ook niet te vinden voor het Brusselse concept van de stadstol, waar veel weerstand tegen kwam vanuit Vlaanderen en Wallonië, onder meer omdat op die manier een dubbele belasting zou opgelegd worden aan wie in de eigen regio al verkeersbelasting betaalt en dan nog een tweede keer zijn portefeuille zou moeten openen om Brussel in te rijden. Daarnaast is het aanbod aan alternatieven voor wie naar Brussel moet vandaag nog te beperkt om akkoord te gaan met een stadstol, stelt ze.
Belastingverschuiving, geen -verhoging Dat er op termijn in Vlaanderen en in de rest van ons land overgeschakeld moet worden naar een tarificatie per kilometer, en dus een belasting op gebruik in plaats van op bezit, is onvermijdelijk, stelt de minister, maar ze laat ook weten dat de invoering ervan, hoewel noodzakelijk, niet iets is wat op korte termijn gerealiseerd kan worden. Belangrijk is wel, stelt Peeters, dat wanneer zo’n kilometerheffing er komt, het een belastingverschuiving is, en geen -verhoging, en dat ze ook niet mag discrimineren, aangezien niet alle mensen voldoende alternatieven hebben voor de auto. Het moet dus om een belasting gaat die voor de doorsnee-automobilist budgetneutraal is.
Alleen als iedereen meedoet Als de kilometerheffing er komt, zal het over het hele land zijn, en niet in één van de regio’s apart, stelt de minister. Ze zegt dat de onderhandelingen daarover niet evident zijn, en verwijst daarbij naar de kilometerheffing voor vrachtwagens, waar ook zes jaar verlopen is tussen het begin van de onderhandelingen en de invoering ervan in 2016. 2024 is voor wat betreft Peeters dan ook niet haalbaar als het gaat om de invoerging van een slimme kilometerheffing voor personenwagens.