De Model S, die intussen bijna tien jaar oud is, kreeg op een nieuwe neus enkele jaren geleden na, geen echte uiterlijke updates, en ook de binnenkant bleef -op beter steunende stoelen bij een vorige upgrade- tot nu ongewijzigd. Voor de Model X is de huidige update de eerste ingrijpende die, los van software-updates, ook de fysieke verschijning van het model verandert.
Dat stuur!
De update aan de buitenzijde van beide modellen bleef bescheiden, met minder chroom en andere velgen, waardoor de zo al aantrekkelijk gelijnde Model S er nu nog knapper uitziet en de Model X wat minder lomp werd en lager lijkt te zijn.
De echte revolutie speelt zich echter af aan de binnenkant, waar het interieur van beide modellen meer gelijkenissen vertoont met dat van de nieuwe Model 3. Het meest opvallende is echter het hypermoderne halve stuurwiel dat meteen doet denken aan prototypes op autosalons, waarvan je in de praktijk nooit meer iets hoort maar hier dus echt in productie gaat.
Tesla doet het dus wéér. Na als eerste komaf gemaakt te hebben met de klassieke knoppen door het centraliseren van zowat alle functies op een groot centraal aanraakscherm, waarin het meer en meer gevolgd wordt door anderen, doen de Amerikanen nu iets nog gewaagder… Het traditioneel ronde stuuwiel gaat overboord en wordt vervangen door een half exemplaar dat onderaan afgevlakt is.
Vreemd genoeg rept Tesla er zelf met geen woord over in het beknopte persbericht dat de facelift begeleidt, maar ook dat zal wel typisch zijn voor de andere manier van communiceren van het merk dat onder leiding van de flamboyante Elon Musk is uitgegroeid tot de meest waardevolle autobouwer ter wereld als we kijken naar de beurswaarde.
Vol met nieuwigheden
De vernieuwingen in het interieur van beide auto’s blijven niet beperkt tot het nieuwe stuurwiel. Er zijn nu ook drie beeldschermen. Het 17 duim grote middendisplay heeft een resolutie van 2200 x 1300 pixels en is van links naar rechts kantelbaar. Het staat nu horizontaal in plaats van verticaal en wordt ook hier – in tegenstelling tot bij de Model 3- nog steeds aangevuld door een tweede display voor de bestuurder dat de kritische rij-informatie toont.
Volledig nieuw is ook het derde display achterin tussen de voorzetels dat entertainment en bedieningselementen biedt voor de achterpassagiers. Op dat scherm kan gegamed worden via Tesla Arcade. De fabrikant vermeldt dat het systeem tot 10 teraflops aan verwerkingskracht heeft en daarmee vergelijkbaar is met de nieuwste consoles op de markt. We willen hen best geloven, maar hebben daar geen kaas van gegeten, dus of dat ook klopt laten we aan de kenners over. Doordat het systeem compatibel is met een draadloze controller kunnen alle inzittenden achterin mee gamen.
Naast een nieuw klimaatcontrolesysteem met drie zones zonder fysieke ventilatieopeningen is er een audiosysteem met 22 luidsprekers en 960 watt voor een opmerkelijke hifi-ervaring. Nieuwe microfoons maken in samenwerking met het audiosysteem ook actieve ruisonderdrukking mogelijk.
Glas alom
Op de Model S geeft het volledig glazen dak een grote ruimteindruk en zorgt het natuurlijk voor een overvloed aan licht. Infrarood- en UV-licht worden geblokkeerd tegen verblinding en opwarming, en de Cabin Overheat Protection zorgt (net als bij de Model X trouwens) voor een altijd koel interieur.
De Model X behoudt natuurlijk zijn opmerkelijke giga-voorruit, de grootste op de markt, voor een perfect zicht op de weg en de lucht.
Model S Long Range, Plaid en Plaid+ : voor nooit geziene elektrische prestaties
Zijn reputatie getrouw introduceert Tesla op de Model S alsmaar snellere en krachtigere versies. De nieuwste topper heet Plaid en wordt trouwens nog overtroffen door de Plaid +.
Het basismodel van de Model S is de Long Range. Die wordt door twee motoren op de vier wielen aangedreven en is er vanaf € 89.990. Hij haalt 250 km/h en sprint in amper 3,2 seconden naar 100 km/h. Het rijbereik wordt door Tesla geschat op 663 km. Over het vermogen geven de Amerikanen geen info.
De nog snellere Model S Plaid gebruikt drie elektromotoren, is eveneens vierwielaangedreven en maakt gehakt van alle concurrenten met een sprint van 0 naar 100 km/h in 2,1 seconden. Slik. Hij doorbreekt met 1.020 Amerikaanse pk’s (de niet ogpegeven Europese waarde wijkt daar een beetje van af) dé magische grens. Tesla kondigt voor deze versie een topsnelheid van 320 km/h en een maximale autonomie van 628 kilometer aan. Ze kost je € 119.990.
Maar het kan nog indrukwekkender, want met de “meer dan 1.100 pk” sterke Model S Plaid+ presteert Tesla het naar eigen zeggen om de snelst van 0 naar 100 km/h accelererende auto én de snelste auto op de kwartmijl ooit op de markt te brengen. De Plaid+ sprint -jawel- in minder dan 2,1 seconden tot 100 km/h en blaast eveneens door tot 320 km/h. De kwartmijl wordt in minder dan 9 seconden afgelegd. Volgens het merk bedraagt het rijbereik “meer dan 840 kilometer”.
Dat zijn verbluffende cijfers die smeken om een verificatie met de chronometer en de concurrentie toch bleek moeten doen uitslaan…
Model X Long Range of Plaid
Bij de vernieuwde Model X is er de vierwielaangedreven Long Range met twee elektromotoren van € 99.990 die 580 kilometer rijbereik zou halen, tot 250 km/h optrekt en 3,9 seconden nodig heeft voor de 0 naar 100-sprint. Daarnaast bestaat ook hier een Plaid-versie met drie motoren en vierwielaandrijving die voor € 119.990 wordt aangeboden en in 2,6 seconden optrekt, 1020 pk heeft, 262 km/h topsnelheid laat optekenen en 547 kilometer ver zou raken.
De eerste nieuwe Long Range- en Plaid-modellen van zowel de Model S als de Model X worden voor september verwacht. Op de Model S Plaid+ is het nog tot het eind van dit jaar wachten.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853