Nieuws

© Skoda

Vernieuwde Skoda Enyaq en Enyaq Coupé als wereldpremières naar Brussels autosalon

08 januari 2025
Door Alain Devos

Skoda pronkt straks op het Brusselse autosalon met de nieuwe Elroq, maar de constructeur toont er tegelijk ook voor het eerst zijn opgewaardeerde Enyaq en Enyaq Coupé. Het opgefriste design verbetert ook de stroomlijn én verhoogt het rijbereik van de elektrische SUV’s.

 

Met de best wel scherp geprijsde Elroq heeft Skoda elektrisch rijden binnen het bereik van een wat groter aantal automobilisten gebracht, de komst van die auto liet tegelijk ook wel toe de Enayq nog net iets hoger in de markt te positioneren. Hij dateert van de herfst van 2020, zowat anderhalf jaar later werd het aanbod uitgebreid met de wat sportiever gelijnde Coupé. Beide varianten, waarvan (samen) ondertussen iets meer dan een kwart miljoen exemplaren zijn verkocht, zijn nu tegelijk opgewaardeerd. Of zoals Skoda het zelf stelt, fijngeslepen en ook nog wat beter uitgerust en aangekleed.  ENQ FL 006 low

Met Tech-Deck Face 

Het eerste mag je ook wel letterlijk nemen. Met het eerder al op die iets compactere Elroq geïntroduceerde Modern Solid Design zien de enkele millimeters langer geworden Enyaq en Enyaq Coupé er op slag een pak moderner uit. Het meest opvallen doet natuurlijk de Tech-Deck Face gedoopte snoet, die is ook voorzien van een best wel hippe Light Band tussen de bovenste lichten van de (optionele LED Matrix-)koplampen. Er zijn voor- en achteraan nieuwe letters voor de Skoda-merknaam in wat Unique Dark Chrome wordt genoemd, dat is ook gebruikt voor inzetstukken op de voor- en achterskirts. 

 De betere stroomlijn vergroot het rijbereik 

Veel Engelse namen dus voor wat inderdaad wel voor een frissere look zorgt, dat doen ook de nieuwe velgen van 19 tot 21 duim. Minstens even interessant is de verlaagde luchtweerstandscoëfficient, die bedraagt nu 0,245 voor de Enyaq en een nog wat gunstigere 0,225 voor de Enyaq Coupé met het achteraan wat ‘sneller’ aflopende dak. Voordien was dat respectievelijk 0,264 en 0,234, het garandeert alvast WLTP-gewijs een iets groter rijbereik. ENQ FL CP 009 low

Weer als 60, 85 en 85x 

Er is terug keuze uit batterijen van (netto) 59 en 77 kWh en drie aandrijflijnen, zowel voor de Enyaq als voor de Enyaq Coupé. De 60 en 85 hebben één elektromotor van respectievelijk 204 en 286 pk, de 85x komt met een extra exemplaar vooraan en dan ook vierwielaandrijving. Qua rijbereik gaat het nu voor de efficiëntste variant richting 600 kilometer, snelladen kan tot 175 kW (165 kW voor de 60). Op de optielijst staan nog altijd adaptieve DCC-dempers en een progressieve besturing met variabele overbrengingsverhouding.  

 Tot de nieuwe digitale functies behoort automatisch parkeren zonder dat je nog in de auto moet zitten 

De standaarduitrusting is uitgebreid met onder meer een verwarming voor de voorstoelen en het stuurwiel en het automatisch openen en sluiten van de portieren bij het naderen en wegstappen van de auto. Er zijn ook een klimaatregeling met drie zones en extra rijassistentiesystemen als Side Assist, Predictive Cruise Control en Traffic Jam Assist. Nieuwe digitale functies omvatten onder meer automatisch (parallel of loodrecht) parkeren met de telefoon als bedieningspaneel, je hoeft als bestuurder dan niet meer in de wagen te zitten. De MySkoda-app is opgewaardeerd met een geïntegreerde Powerpass met toegang tot meer dan 800.000 Europese laadpunten. ENQ FL 010 low

Keuze genoeg 

Ook op het nieuwe stuurwiel is het merklogo vervangen door Skoda-letters. Voor de uitrusting en aankleding van het interieur is er keuze uit verschillende Design Selections, als daar zijn Lodge met extra milieuvriendelijke materialen én oranje details, Lounge met overwegend grijs en nogal wat kunstleder, Suedia met contrasterende lichtgroene stiksels en Eco Suite met cognackleurig en met olijfbladextract gelooid leder voor de stoelen. 

 De merklogo’s zijn vervangen door Skoda-letters  

Met het Maxx-pakket krijg je er nog een elektrische verstelling en massagefuncties voor de voorstoelen bij en het Advanced-pakket omvat onder meer een head-updisplay en een Canton Sound-systeem. Er zijn nog wel wat meer pakketten om uit te kiezen, met Winter komt er bijvoorbeeld ook een verwarming van de voorruit en de achterbank bij. ENQ FL CP 011 low

Hippere Sportline 

Er zijn voor alle motorisaties ook opnieuw Sportline-varianten met een afwerking in glanzend zwart van onder meer de voorspoiler, de zijraamsierlijsten en de dakrails, de buitenspiegelkappen komen in metaalkleurig zwart. Vega-velgen met maat 20 duim zijn dan standaard, je kan ook voor Supernova-exemplaren van 21 duim gaan. Voor alle uitvoeringen geldt natuurlijk dat ze nog steeds veel zit- en laadruimte aanbieden. Voor het laatste gaat het van 585 tot 1.710 liter in de Enyaq en van 570 tot 1.610 liter in de Enyaq Coupé. Het digitale instrumentenbord is 5 duim ‘groot’, het centrale infotainmentscherm 13 duim.ENQ SL BASISCOUPE Range low

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.