Porsche heeft zijn elektrische Taycan en de Sport Turismo- en Cross Turismo-afgeleiden grondig onder handen genomen, het leverde onder meer nog wat straffere prestaties en een grotere autonomie op. De batterij laat zich ook nog sneller opladen.
Om maar eens met het misschien wel strafste cijfer te beginnen, met de Taycan Turbo S spurt je straks desgewenst in slechts 2,4 seconden van 0 naar 100 km/h. Het is een verbetering met maar liefst 0,6 seconden. Daarmee is de Porsche nog altijd niet zo snel als een Formule 1-bolide, maar met dat soort haast letterlijk adembenemende prestaties komen elektrische productiewagens toch wel aardig in de buurt. Zelfs de basis-Taycan is met een tijd van 4,8 seconden voor de 0 tot 100 km/u-proef al bijzonder snel. Maar goed, het zal in de praktijk allicht niet zo vaak worden uitgeprobeerd. Interessanter lijkt ons dan ook de nog maar eens verbeterde efficiëntie van de batterij. De optionele Performance Battery Plus zag haar capaciteit trouwens verhoogd van 93 tot 105 kWh.
De laadcapaciteit is met 50 kW tot maximaal 320 kW verhoogd, de energierecuperatie gaat bij hoge snelheden richting 400 kW. De autonomie is ook weer een pak groter geworden, WLTP-gewijs is er een toename van 35 procent tot 678 kilometer. Daar heb je dan de basis-Taycan voor nodig, die kan terzake het beste resultaat voorleggen. Voor puur stadsverkeer wordt zelfs een rijbereik tot 821 kilometer beloofd. Voor alle Taycan-varianten geldt dat de batterij in de meest efficiëntie laadstations (met 800 volt DC) in slechts 18 minuten van 10 tot 80 procent van de capaciteit kan worden opgeladen.
Wie het Taycan-gamma een beetje kent, weet natuurlijk dat de auto keuze biedt uit achter- en vierwielaandrijving en verschillende vermogens. Het ging al van 408 pk voor het basismodel tot 761 elektrische paarden voor de nog altijd met de toch wel wat gekke extra Turbo S-naam bedachte topuitvoering. Porsche belooft voor alle versies nu een nog wat hoger vermogen, in het geval van die laatste gaat het met de Launch Control-functie om zomaar eventjes 952 pk! Dat is een winst van 140 kW of 191 pk, de basis-Taycan krijgt er 60 kW of 82 pk bij. Met de nieuwe push-to-pass-functie van het Sport Chrono-pakket is er gedurende 10 seconden nog een boost tot maximaal 70 kW, afhankelijk van het model.
Porsche heeft het ook over opgewaardeerde software, een verbeterd thermisch management, een warmtepomp van de volgende generatie en dus ook die al even vermelde efficiëntere energierecuperatie. Bij het vertragen bij hoge snelheden is die qua maximumcapaciteit met 30 procent van 290 tot 400 kW verhoogd. Alle modellen hebben ook aerodynamisch geoptimaliseerde wielen en banden met nog wat minder rolweerstand. Ze zitten rond nieuwe 21-duimsvelgen.
Behalve de opwaardering van de aandrijflijnen en de batterij valt er dan ook nog wel wat nieuws over de looks en de uitrusting van de auto te melden. Om met heteerste te beginnen, het was daarbij ook de bedoeling om de Turbo gedoopte varianten visueel nog wat meer van de andere modellen te onderscheiden. De lichten voor (met HD Matrix-technologie) en achter (met geïntegreerd Porsche-logo) zijn sowieso voor alle modellen zijn hertekend, net als de voorvleugels van de auto. Die doen er hem trouwens ook wat breder uitzien.
Tot de standaarduitrusting behoren nu ook sfeerverlichting, een ParkAssist met camera, elektrisch inklapbare buitenspiegels (met evengoed verlichting), verwarmde voorstoelen, een vak voor het draadloos opladen van een telefoon en nog wel wat meer handige of gewoon leuke snufjes. Voor de instrumenten, het centrale scherm en het optionele extra exemplaar voor de voorste passagier is er een verbeterde interface met nog wat meer functies. Porsche belooft ook een makkelijkere bediening via het stuurwiel en een nog wat betere integratie van Apple CarPlay.
Om af te sluiten, nog even over het rijden. Bij alle Taycans maken Power Steering Plus en de adaptieve luchtvering nu deel uit van de standaarduitrusting. De Porsche Active Ride-ophanging is een optie voor de modellen met vierwielaandrijving, ze maakt volgens de constructeur zowel een hoogstaand comfort, een geweldige rijdynamiek als alle denkbare compromissen ertussen mogelijk. We willen het binnenkort met veel plezier allemaal zelf eens verifiëren. En dat mag dan gerust achter het stuur van de Turbo S zijn, we doen niet moeilijk over zo’n dingen. Over varianten gesproken, de GTS is uit het aanbod verdwenen. Maar misschien keert die wat later wel nog terug.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853