Wanneer Porsche de 911 vernieuwt is het altijd vol spanning afwachten om te weten wat er allemaal verandert. Qua looks blijft alles erg herkenbaar en veranderen er vooral details, qua motoren is er echter belangrijk nieuws, want voor het eerst is de Porsche 911 geëlektrificeerd, met een lichtgewicht hybridesysteem dat de prestaties verbetert en het verbruik drukt op de GTS.
De (ver)nieuw(d)e Porsche 911 komt in eerste instantie op de markt als Carrera en als Carrera GTS. Beiden krijgen een aangepaste motor maar het is vooral de GTS die zich laat opmerken met zijn lichtgewicht performance-hybridsysteem.
De Carrera GTS krijgt een T-Hybrid-aandrijfsysteem met een nieuw ontwikkelde elektrische turbo. Een tussen het compressor- en het turbinewiel geplaatste elektromotor brengt de turbo onmiddellijk op snelheid en genereert zo ogenblikkelijk de nodige boostdruk en werkt tegelijk als generator. Hij genereert tot 11 kW of 15 pk aan elektrisch vermogen dat hij aan de energie van de uitlaatgasstroom onttrekt. Door het gebruik van de elektrische uitlaatgasturbo is er maar één turbocompressor nodig in plaats van twee, wat de vermogensafgifte sneller en dynamischer maakt.
Verder omvat de nieuwe hybride aandrijflijn een elektrische synchroonmotor met permanente magneet die in de nieuwe achttraps-PDK-versnellingsbak is geïntegreerd en zelfs bij stationair toerental tot 150 Nm aan extra koppel levert en een vermogensboost van tot 41 kW (56 pk) genereert.
De twee elektromotoren zijn gekoppeld aan een lichte en compacte hoogspanningsbatterij op 400 volt die qua afmetingen overeenkomt met een conventionele 12 volt-startaccu en tot 1,9 kWh aan energie kan opslaan.
Alle elektrische ondersteuning wordt gebruikt om de nieuw ontwikkelde boxermotor te ondersteunen. Die ziet door zijn vergrote boring en slag zijn cilinderinhoud groeien naar 3,6 liter in plaats van 3,0 liter voor de vorige zescilinder in de Carrera GTS.
Zonder elektro-ondersteuning levert de nieuwe boxer al 485 pk (357 kW) en 570 Nm aan koppel, maar met elektrohulp wordt dat opgetrokken tot een systeemvermogen van 398 kW (541 pk) en 610 Nm. Daarmee is de Carrera GTS nog eens 45 kW of 61 pk krachtiger dan zijn voorganger terwijl de gewichtstoename tot 50 kg beperkt blijft. Het resultaat is een nog snellere sprint naar de 100 km/h. Voor die oefening heeft de 911 CarreraGTS Coupé nu slechts 3,0 seconden rond nodig. Hij haalt desgewenst een top van 312 km/h.
Tegelijk met de Carrera GTS wordt ook de vernieuwde ‘gewone’ Carrera voorgesteld. Die krijgt een licht gewijzigde drieliter-boxermotor met twee turbo’s en won aan vermogen ten opzichte van zijn voorganger. Hij heeft de intercooler van de Turbo-modellen overgenomen en ziet zijn vermogen klimmen tot 290 kW of 394 pk in plaats van 385 pk voorheen. Het maximumkoppel blijft ongewijzigd op 450 Nm. De nieuwe 911 Carrera Coupé accelereert daarmee in 4,1 seconden naar de 100 (3,9 seconden met het Sport Chrono-pack) en haalt 294 km/h. Daarmee is hij precies 0,1 seconde en 1 km/h sneller dan de vorige Carrera.
De 911 Carrera GTS krijgt voor het eerst standaard achterasbesturing mee voor een grotere stabiliteit bij hoge snelheden en een kleinere draaicirkel. De Porsche Dynamic Chassis Control-rolstabilisatie werd in het hoogspanningssysteem van de hybride aandrijflijn geïntegreerd en de sportophanging met PASM-variabele dempers en een over 10 mm verstelbare rijhoogte is standaard op de GTS.
Er zijn zeven velgdesigns verkrijgbaar voor de 911. De GTS-varianten zijn achteraan geschoeid met velgen van 21 duim en hebben vooraan 20-ers.
Aan de buitenkant zullen kenners merken dat het design werd gewijzigd, vooral op het vlak van de stroomlijn. Zo heeft de 911 nieuwe, modelspecifieke bumpers en zijn alle lichtfuncties voor het eerst geïntegreerd in de nu standaard voorziene ledmatrixkoplampen met hun specifieke vierpuntslichtsignatuur. De grootlichten werden in de koplampen geïntegreerd en waar ze eerst zaten zijn nu grote koelopeningen voorzien. Als optie biedt Porsche nieuwe koplampen met een HD-ledmatrixfunctie met meer dan 32.000 lichtpunten aan. De grootlichtbundel ervan kan de weg tot op een afstand van meer dan 600 meter verlichten.
Specifiek voor de 911 zijn vooraan vijf verticaal opgestelde en van buitenaf zichtbare actieve koelluchtkleppen voorzien. Een bijkomende klep is verborgen. Die kleppen worden verder – voor het eerst op de 911 – aangevuld met adaptieve frontdiffusors onderaan. Ze sturen de luchtstroom naargelang de omstandigheden. Wanneer de vermogensbehoefte minimaal is, zijn de kleppen gesloten om de aerodynamica te optimaliseren, maar wanneer veel vermogen nodig is – bijvoorbeeld op het circuit – worden ze geopend en sturen ze grote hoeveelheden lucht naar de radiatoren van de auto.
Achteraan prijkt een vernieuwde lichtstrip met geïntegreerde boog en Porsche-opschrift en werd de grille opnieuw ontworpen. Ze telt vijf lamellen aan elke kant en sluit aan op de achterruit om een grafische eenheid te vormen die overgaat in de intrekbare spoiler eronder. De nummerplaat werd hoger geplaatst.
Op de 911 Carrera is als optie een sportuitlaatsysteem verkrijgbaar. De 911 GTS-modellen hebben standaard recht op een GTS-specifieke sportuitlaat.
Nog meer aerodynamische toetsen zijn te vinden in de optionele aerokit met een specifieke SportDesign-voorbumper met een unieke voorspoiler, bijpassende zijskirtpanelen en een lichtere, vaste achtervleugel. De opwaartse druk wordt zo verminderd en de grip verbeterd.
Het interieur is subtiel gewijzigd ten opzichte van de vorige 911. Het Porsche Driver Experience-bedieningsconcept groepeert de essentiële bedieningselementen direct op of vlak bij het stuur. Zo vinden we er de standaard rijmodusschakelaar, de herziene bedieningshendel voor de hijhulpsystemen en – voor het eerst in de 911 – een startknop. Die kreeg natuurlijk links van het stuurwiel een plaats, zoals het een echte Porsche betaamt.
Voor het eerst op een 911 is het dashboard volledig digitaal. Het gebogen display meet 12,6 duim en biedt tot zeven weergaven naar keuze, waaronder een exclusieve Classic-weergave die is geïnspireerd op het klassieke Porsche-design met vijf wijzerplaten en een centrale toerenteller.
De 911 krijgt nieuwe connectiviteitsfuncties en Apple CarPlay is dieper in de auto geïntegreerd. Desgewenst geeft het informatie weer in het instrumentenbord en maakt het de bediening van voertuigfuncties rechtstreeks in het Apple-ecosysteem mogelijk, bijvoorbeeld via de Siri-spraakassistent.
De 911 heeft altijd een automatische PDK-versnellingsbak en komt standaard als tweezitter, maar optioneel kan – zonder meerprijs – voor een 2+2-configuratie geopteerd worden. De 911 Carrera is meteen te bestellen als Coupé en Cabriolet met achterwielaandrijving. Als Coupé is hij te koop vanaf € 135.660 inclusief btw.
Voor de 911 Carrera GTS kan ook voor vierwielaandrijving gekozen worden en die versie komt er ook als Targa (exclusief met vierwielaandrijving). Voor de basisuitvoering van de Carrera GTS Coupé met achterwielaandrijving moet je minstens € 182.710 veil hebben.
De eerste leveringen in ons land beginnen in de nazomer voor de 911 Carrera en eind 2024 voor de Carrera GTS.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853