Vernieuwde Polestar 2 haalt 635 kilometer rijbereik en wordt achterwielaandrijver
24 januari 2023
Door Dieter Quartier
In navolging van de Volvo XC40 ondergaat zustermodel Polestar 2 een grondige technische evolutie. Modeljaar 2024 van de Zweeds-Chinese EV wordt bovendien gekenmerkt door een nieuwe high-tech voorkant die de designtaal weerspiegelt van de Polestar 3.
Alle Polestar 2-varianten modeljaar 2024 zijn uitgerust met verbeterde elektromotoren en inverters, waardoor zowel de efficiëntie als de prestaties aanzienlijk toenemen. De Single Motor-varianten ondergaan bovendien een rijdynamische revolutie: de elektromotor verhuisde immers van de vooras naar de achteras en zag zijn vermogen stijgen van 170 naar 220 kW. Dankzij de achterwielaandrijving kon Polestar ook het koppel opvoeren, van 330 Nm naar 490 Nm. De sprinttijd van 0-100 km/h is met maar 1,2 seconden teruggebracht tot 6,2 seconden.
De Dual Motor-versie werd eveneens aangepakt. De nieuwe motor achterin vormt de primaire aandrijfbron, terwijl de al even nieuwe motor op de vooras enkel bijspringt wanneer dat nodig is. Dit zorgt voor een hoger totaal systeemvermogen van 310 kW en 740 Nm (meer dan de oorspronkelijke 300 kW en 660 Nm), een sterk verbeterde tractie, een grotere algemene efficiëntie en betere prestaties. Voortaan zit hij in 4,5 seconden al aan honderd per uur.
Tot 635 kilometer
Alle Polestar 2-versies beschikken bovendien over verbeterde lithium-ionbatterijen. De Long Range-versies hebben nu 82 kWh-batterijen van CATL met 27 modules. De batterij voor de Standard Range behoudt een capaciteit van 69 kWh met 24 modules en wordt nu geleverd door LG Chem.
De bijgewerkte accu's hebben een nieuw ontwerp voor de batterijontkoppeling, verbeterde rails en een verbeterde celchemie, waardoor ze sneller kunnen worden opgeladen, tot 205 kW DC voor de Long Range batterijen en 135 kW voor de Standard Range batterij.
De grotere en verbeterde accu's en de optimalisering van de vermogensafgifte door de krachtigere motoren zorgen bij alle versies voor een grotere actieradius. De Dual Motor haalt nu WLTP-gewijs 592 km. De Standard Range Single motor geraakt 40 kilometer verder dan voorheen, namelijk 518 kilometer. De grootste sprong voorwaarts maakt echter de Long Range Single Motor, die met 635 kilometer exact 84 kilometer beter doet.
Rijkere standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de Polestar 2 werd uitgebreid met Blind Spot Information System (BLIS) met stuurondersteuning, Cross Traffic Alert met remondersteuning en Rear Collision Warning and Mitigation, samen met de 360-graden surround view camera en automatisch dimmende buitenspiegels. De draadloze telefoonoplader is nu ook standaard op alle versies.
De Polestar 2 Standard Range Single Motor is er vanaf € 49.990. De Long Range Single Motor kost € 55.690. De topversie met dubbele motor en grote batterij is voor € 61.990 de jouwe.
Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.