Nieuws

© Stellantis

Vernieuwde DS 7 Crossback heet vanaf nu DS 7

27 juni 2022
Door Stijn Blanckaert
De in 2017 onthulde DS 7 Crossback was de eerste 100% door DS Automobiles ontworpen DS. Vandaag krijgt het model een grondige update waarbij het design werd verfijnd, nieuwe technologieën hun opwachting maken en de krachtigste plug-inhybride er niet minder dan 60 pk bijkrijgt.


2022 DS7MV 075GREGNiemand zal moeite hebben om te zien dat de DS 7 Crossback bij het verliezen van de “Crossback”-benaming fundamenteel dezelfde auto bleef, maar iedereen zal ook opmerken dat het design verfijnd werd en voor- en achteraan scherpere lijnen kreeg. Zeker vooraan kan je niet naast de nieuwe lichtsignatuur kijken. 2022 DS7MV 067GREGDe combinatie van de nieuwe, slankere DS Pixel Led Vision 3.0-koplampen en de originele DS Light Veil-dagrijlichten geeft de DS 7 een eigen voorkomen dat hem onderscheidt van de andere SUV’s op de markt. 

De grille en de DS Wings werden groter en de slankere ledachterlichten zijn eveneens opnieuw ontworpen en krijgen een donkere metallic afwerking. 2022 DS7MV 044GREGHet kofferdeksel en de merkbadge werden herwerkt met scherpere lijnen en de naam “Crossback” verdween van de achterklep en werd vervangen door de merknaam “DS Automobiles”, waarmee de breedte van de auto horizontaal wordt benadrukt.
2022 DS7MV 069GREGDe velgen veranderden ook. De nieuwe 19-duimsvelgen Edinburgh en Silverstone hebben inlegstukken voor een betere aerodynamische efficiëntie en het topmodel, de DS 7 E-Tense 4x4 360 pakt standaard uit met specifiek voor die versie voorbehouden Brooklyn-aluvelgen van 21 duim.

DS Light Veil-dagrijlichten

Aan de voorzijde kan je niet naast de nieuwe dagrijlichten kijken. Links en rechts van de grille vind je telkens vier verticale lichtpunten die bestaan uit 33 leds. Volgens DS innoveren ze doordat het met laser geëtste polycarbonaatoppervlak aan de binnenkant wordt geverfd, waardoor een look ontstaat die afwisselend licht en carrosseriekleurig is. 2022 DS7MV 040GREGZo wordt een effect van diepte en helderheid gecreëerd en doen de dagrijlichten denken aan een juweel. Wat dat in de praktijk betekent en hoe een en ander er in realiteit uitziet is nog even afwachten, maar op foto’s ziet het er alvast gelikt uit.

Luxueuze materialen

Een van de grootste troeven van DS is de kwaliteit van de materialen in het interieur en de verzorgde assemblage van het geheel. Dat is hier niet anders. De Opera-uitvoering wordt aangeboden met een interieur in Basalt Black of Pearl Grey nappaleder en op het dashboard en de deurpanelen van de nieuwe DS 7 is een nieuwe bekleding met een gedrapeerd effect aangebracht. 2022 DS7MV 009W.CrozesVerder vinden we in het interieur parelmoeren stiksels in de kleuren White en Zephyr, een stuurwiel in volnerfleder en een met leder beklede airbag, voor DS typische “Clous de Paris”-inzetstukken in reliëf en natuurlijk de mooie lederen stoelbekleding in horlogebandmotief. 

Tot 360 pk voor het topmodel

Zoals op de DS 7 Crossback wordt ook op de DS 7 voor een breed scala aandrijingen gekozen, met nog steeds een diesel (BlueHDI met 130 pk) en niet minder dan drie plug-inhybrides. 

De nieuwe DS 7 E-Tense 225 heeft een PureTech 180-benzinemotor en een 110 pk sterke elektromotor, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met acht versnellingen en voorwielaandrijving.

Daarboven vinden we de DS 7 E-Tense 4x4 300 en de nieuwe DS 7 E-TENSE 4x4 360. Beiden worden op de vier wielen aangedreven en maken gebruik van een PureTech 200-benzinemotor en elektromotoren van 110 en 112 pk op elk van de assen. 

Het nieuwe 360-model is speciaal getuned door DS Performance om het energiebeheer te optimaliseren. Hij beschikt over een DS Energy Coach-toepassing die de bestuurder ondersteunt door de remfasen te controleren om de energieterugwinning te verbeteren. Het chassis is verlaagd met 15 mm, de spoorbreedte is verbreed (+24 mm vooraan, +10 mm achteraan) en de voorremmen hebben een diameter van 380 millimeter met remklauwen van DS Performance terwijl hij op nieuwe velgen van 21 duim staat. De acceleratie van 0 naar 100 km/h moet in deze versie niet meer dan 5,6 seconden duren en de kilometer met staande start zit er al na 25,4 seconden op. Dat zijn bijzonder vlotte prestaties.

De nieuwe 14,2 kWh grote accu levert tot 65 kilometer elektrisch rijbereikop in de gemengde WLTP-cyclus en tot 81 kilometer in de stadscyclus. De oplaadtijd bedraagt ongeveer twee uur met een lader van 7,4 kW.

Nieuw infotainment

Een van de technologische nieuwigheden is de komst van een nieuw infotainmentsysteem dat gebruik maakt van het DS Iris System. Die oplossing introduceert een volledig configureerbare nieuwe interface die wordt ondersteund door spraakherkenning en volgens DS “reactief en naadloos” is. 
2022 DS7MV 050GREGHet vernieuwde 12"-aanraakscherm met hoge resolutie is voorzien van een menu dat bestaat uit widgets waarmee alle functies met één enkele beweging toegankelijk zijn: voor de bediening van de aangesloten navigatie, de ventilatie, de digitale audiobronnen en de reisinformatie. Dat grote scherm maakt het ook mogelijk om het zicht naar voren en achteren weer te geven, dankzij de nieuwe digitale camera's met hoge resolutie, en toegang te krijgen tot de functie Mirror Screen via wi-fi. 

Een nieuw groot digitaal instrumentenpaneel van 12 duim met personaliseerbare displays bevat opgefriste grafische elementen met alle vitale informatie, zoals de energiestroom op de plug-inhybride versies.

Verder beschikt de DS 7 over het cameragestuurde dempingssysteem DS Active Scan Suspension dat ter bevordering van het comfort elk wiel onafhankelijk van de andere wielen aanpast op basis van onvolkomenheden op de rijbaan. Ook de DS Night Vision-infraroodcamera die fietsers, voetgangers en dieren tot op 100 m afstand kan detecteren in het donker behoort tot de uitrustingsmogelijkheden.
2022 DS7MV 013GREGDe vernieuwde DS 7 voor alle markten behalve de Chinese wordt gebouwd in Mulhouse (Frankrijk). De exemplaren voor de Chinese markt lopen van de band in in Shenzen (China). De eerste modellen zullen vanaf september van dit jaar in de DS Stores staan en kunnen vanaf deze zomer besteld worden.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.