De kroniek van een aangekondigde neuscorrectie: na de gewone X5 en X6 passeren ook de M Competition-versies langs de wellnesskliniek. Ze hebben vanzelfsprekend recht op het vernieuwde infotainment, maar dé reden bij uitstek om deze spierballen te kopen is ongetwijfeld de nieuwe achtpitter met 48V-technologie. De nieuwe BMW X5 M Competition en BMW X6 M Competition bekeren zich tot het rijk der mild hybrids om hun uitstoot enigszins te verlagen en tegelijk alerter te reageren op het gaspedaal. Een elektrische motor geïntegreerd in de M Steptronic-achttrapstransmissie levert tot 9 kW/12 pk aan extra aandrijfkracht en 200 Nm aan boostkoppel. Die wordt gevoed door een 48V-accu in de motorruimte.
Waar deze extra batterij zijn energie vandaan haalt? Tijdens het remmen en het uitrollen treedt de elektromotor op als dynamo om stroom op te wekken. Wat de nieuwe V8 verder nog onderscheidt, is een dwarsgeplaatst uitlaatspruitstuk, een versterkte krukas, een verbeterde olietoever, een aangepaste turbo en een nieuwe inlaat. Deze 4.4 piekt voortaan bij 750 Nm en 460 kW/625 pk bij 6.000 t/min.
Betere prestaties, driftmodusDe motorverbeteringen resulteren in een ongemeen snelle acceleratietijd voor de X5 M Competition en BMW X6 M Competition: amper 3,9 seconden volstaan om van nul naar honderd te sprinten. Het standaard M Sport-uitlaatsysteem met elektrisch bediende kleppen voegt nog een laag toe aan de prestatiebeleving, aldus BMW.

BMW sleutelde ook aan de M Steptronic-automaat met acht verzetten en Drivelogic, die keuze biedt uit drie schakelinstellingen in zowel de automatische als de handmatige modus. Nieuwe functies zijn onder meer een aangepaste afstelling en een scherper schakelgedrag.
Het M xDrive vierwielaandrijvingssysteem werkt nauw samen met het Active M Differentieel op de achteras. Via het M Setup-menu kan de bestuurder overschakelen van de standaard 4WD-instelling naar de 4WD Sport-modus, waarmee het mogelijk is om gecontroleerd te driften door het vermogen vooral naar de achterwielen te sturen.
Nieuwe snuitZowel de BMW X5 M Competition als de X6 M Competition heeft een nieuw frontdesign met adaptieve ledmatrixlichten en BMW Selective Beam-grootlicht. De omtrek van de nieuwe koplampunits is 35 millimeter smaller dan bij de uitgaande modellen. De BMW-nieren zijn nu volledig zwart van kleur.

Horizontale lamellen en vergrote modelbadges zorgen voor extra accenten. Bovendien vormen het radiatorrooster en de centrale onderste luchtinlaat nu één zwart, x-vormig vlak. De achterspoiler en de buitenspiegels van de BMW X6 M Competition zijn optioneel ook verkrijgbaar in carbon.

Standaard krijg je 21 duim grote M-velgen vooraan en 22-duimers achteraan. Gesmede M-velgen met dezelfde afmetingen zijn als optie verkrijgbaar, desgewenst in Jet Black solid afwerking.
Curved Display, digitale sleutelNet als bij de gewone X5 en X6 maakt BMW’s Curved Display zijn opwachting in het dashboard van de M Competition-versies. Het wordt gevormd door een 12,3 duim groot informatiedisplay achter het stuurwiel en een bedieningsdisplay met een schermdiagonaal van 14,9 duim. Het touchscreen maakt digitale bediening van talrijke functies mogelijk, waardoor het aantal knoppen en bedieningsorganen aanzienlijk is verminderd.

Met de optionele BMW Digital Key Plus kunnen klanten hun auto vergrendelen en ontgrendelen met compatibele smartphones met een iOS- of Android-besturingssysteem door middel van ultrabreedbandradiotechnologie (UWB). Geoptimaliseerde smartphone-integratie, de gepersonaliseerde BMW ID-functionaliteit en een Personal eSIM ontworpen voor de nieuwe 5G-technologie zijn ook allemaal beschikbaar.