Nieuws

© BMW

Vernieuwde BMW 5 introduceert 545e xDrive-versie en plug-inhybride Touring

27 mei 2020
Door Dieter Quartier
Een geslaagde nose job, een interieur boordevol detailverfijningen, nieuwe rijhulpsystemen, mild hybrid-technologie en een geüpdatete connectiviteit: de vernieuwde BMW 5 Reeks Berline en Touring heeft alle troeven in huis om zijn leiderspositie in het luxesegment te verstevigen. Zeker nu ook de Touring als plug-inhybride verkrijgbaar is. Als kers op de taart lepelt BMW de elektrisch ondersteunde zes-in-lijn op benzine uit de X5 in de vernieuwde 5, die voortaan dus als 545e xDrive beschikbaar is. 


Na ruim 3 jaar en 600,000 exemplaren achtte BMW de tijd rijp om de huidige 5 Reeks grondig op te frissen om beter op te kunnen boksen tegen de Audi A6 en de Mercedes E-Klasse. Zoals verwacht, groeien de merkeigen nieren aanzienlijk, terwijl de ledkoplampen net slanker ogen. Voortaan kun je ook als optie adaptieve matrix-ledlampen bestellen en wordt BMW Laserlight uitgebreid naar alle versies. Aan de achterkant herken je de nieuwe 5 aan zijn trapeziumvormige uitlaatpijpen en de driedimensioneel vormgegeven achterlichten.

Wie de 5 graag een nog potigere look wil geven, kan uiteraard kiezen voor het M Sport-pakket, dat je voortaan de mogelijkheid biedt om de remzadels in het rood of in het blauw te laten uitvoeren. Ook nieuw zijn de 20 duim grote BMW Individual Air Performance-velgen, die prat gaan op een lager gewicht en een verminderde luchtweerstand.

Voor nog meer individualisme en exclusiviteit kun je een bestelbon ondertekenen voor een van de 1.000 exemplaren van de speciale M Sport Edition. Die is verkrijgbaar als Berline en als Touring en pakt uit met – uiteraard – het M Sport-pakket, de Donington Grey metaalglanslak die tot nog toe was voorbehouden voor de BMW M-modellen en de voorgenoemde BMW Individual Air Performance-velgen in tweekleurig design. 

P90389046 highRes

Aan de binnenzijde wordt het oog verwend met een nog luxueuzere uitstraling. Het 10,25-duim grote centrale controledisplay is standaard, maar veel klanten zullen allicht bijbetalen voor de versie van 12,3 duim. Voor de rest gaat het om detailaanpassingen en wat nieuwe materialen.

Plug-inhybride Touring en potente 545e xDrive

BMW is onmiskenbaar een groot voorstander van plug-inhybrides. Van de BMW X1 over de 3 Reeks tot de BMW 7-Reeks: van haast alle line-ups biedt het merk tegenwoordig een stekkerversie aan. Geen wonder dat BMW is uitgegroeid tot de wereldwijde marktleider inzake deels elektrische aandrijving.

Voor de vernieuwde 5 wordt het aanbod aan PHEV’s uitgebreid naar vijf versies: de 530e Berline en 530e Berline xDrive krijgen (eindelijk) het gezelschap van de BMW 530e Touring (gecombineerde uitstoot: 47 – 43 g/km) en de vierwielaangedreven BMW 530e xDrive Touring (52 – 49 g/km). 

De vijfde versie is er voor epicuristen en voor wie vier cilinders toch echt te weinig zijn: de nieuwe BMW 545e xDrive (54 – 49 g/km) pakt uit met een 286 pk en 450 Nm sterke zes-in-lijn op benzine. Inderdaad, die werd overgenomen uit de X5 en paart pittige prestaties aan een heerlijke soundtrack – al is het natuurlijk de bedoeling om zo vaak mogelijk elektrisch te rijden, nietwaar. De elektromotor levert 109 pk en 265 Nm, zodat het gecombineerde vermogen en koppel respectievelijk 394 pk en 600 Nm bedragen. 

48V voor de rest

De niet-PHEV-versies krijgen voortaan allemaal een kleine batterij op 48 volt aangemeten, die gekoppeld wordt aan een starter-alternator die tijdelijk 11 pk aan boostvermogen kan leveren. Deze mild-hybrid-technologie zou de CO2-uitstoot met enkele grammen per kilometer moeten drukken. 

Bijkomend goed nieuws is dat alle dieselmotoren van het huis voortaan aan de Euro 6d-norm voldoen, zodat ze redelijk futureproof zouden moeten zijn. Zowel de viercilinder- als de zescilinder-d’s maken gebruik van een drukvulling in twee fasen (two-stage turbocharging).

Tesla achterna

Is het omdat Tesla al een stapje verder stond inzake geconnecteerde en ‘zelfrijdende’ technologie, BMW heeft in elk geval heel wat geïnvesteerd in de digitalisatie en rijhulpsystemen van de 5.

Zo kan de Lane Departure Warning (die deel uitmaakt van de optionele Driving Assistant) vanzelf terugkeren naar de rijstrook (lane return). Kies je voor de Driving Assistant Professional, dan krijg je een feature dat BMW Active Navigation noemt. Met de navigatie actief kan de auto zelf een aantal manoeuvres uitvoeren dankzij de Lane Change Assistant en junction warning met city braking. De 3D-weergave van de omgeving toont de verkeerssituatie en de mogelijke interventies door de rijhulpsystemen in het instrumentencluster. 

De navigatie maakt overigens gebruik van cloudgegevens om nog sneller en accurater te reageren op de verkeerssituatie. Ook nieuw is BMW Operating System 7, dat de deur opent naar nog meer applicaties en diensten en naar Over The Air (OTA) software-updates.    

De redactie van Autonieuws is in elk geval benieuwd om deze grondig geüpdatete 5 Reeks aan de tand te voelen. De auto staat nog deze zomer in de showroom.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.