Nieuws

© Audi

Vernieuwde Audi Q4 e-tron wordt “Made in Belgium” en krijgt groter rijbereik

22 september 2023
Door Dieter Quartier

Een nieuwe chassisafstelling, een efficiëntere werking en een verbeterd snellaadvermogen: dat zijn in een notendop de wijzigingen voor modeljaar 2024 van de Q4 e-tron. Die wordt voortaan ook deels bij Audi Brussels gebouwd om de leveringstermijnen in te korten.

 

Audi steekt eindelijk een tandje bij met de Q4 e-tron, die steeds meer klappen moest incasseren van concurrenten als de Tesla Model Y. Die is superieur op heel wat vlakken en kost minder. Aan dat tweede aspect kan of wil men in Ingolstadt blijkbaar niet tornen, maar aan het eerste des te meer. 

Om te beginnen werd de aandrijving onder handen genomen. Zowel de achterwielaangedreven versies als de Quattro’s maken gebruik van een nieuwe permanent bekrachtigde synchrone machine (PSM) op de achteras. Die is zowel krachtiger als zuiniger, zodat het rijbereik in het beste geval stijgt naar 562 kilometer in de WLTP-cyclus.

Weg met de instapversie

Wegens een gebrek aan interesse werd de instapversie met de kleine batterij uit de catalogus geschrapt. Alle varianten van de Q4 e-tron beschikken nu over een grote accu met een netto-inhoud van 77 kWh (bruto 82 kWh). Dankzij de geoptimaliseerde celchemie zijn de DC-laadprestaties verbeterd, zodat ze onder ideale omstandigheden in ongeveer 28 minuten van 10 tot 80 procent kunnen worden opgeladen. De Quattro-modellen halen nu een maximaal DC-laadvermogen van 175 kW, de achterwielaangedreven varianten 135 kW.Static photo, Colour: Geyser blue

Nog een noviteit: als je een HPC-station als bestemming kiest, wordt de accu voorverwarmd zodat deze bij het station zo snel mogelijk kan worden opgeladen. Omgekeerd kan de batterij ook worden gekoeld als deze na het rijden of opladen een vaste temperatuurgrens overschrijdt. Dit allemaal om de levensduur van de cellen te verhogen.

Meer power, meer controle

De Audi Q4 45 e-tron en de Audi Q4 Sportback 45 e-tron met achterwielaandrijving produceren 210 kW (286 pk) en accelereren van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden. De Quattro-versies van de 45 zijn even krachtig, maar pitsen wel 0,1 seconde van de sprinttijd. 

De topvarianten Audi Q4 55 e-tron Quattro en Audi Q4 Sportback 55 e-tron Quattro met 250 kW (340 pk) hebben aan 5,4 seconden genoeg om dezelfde oefening af te werken. De topsnelheid voor alle varianten is nu 180 km/h.

Audi zegt ook het onderstel onder de loep te hebben genomen met het oog op een verbeterde balans tussen comfort, rijplezier en stabiliteit. Of je nu voor het standaard onderstel, het sportonderstel of het onderstel met adaptieve dempers gaat, de stuureigenschappen en de demperafstemming zijn aangepast voor een betere stuurrespons en een stevigere controle over de carrosserie.

Meer goodies, made in Belgium

Aan het interieur en het infotainment van de Q4 e-tron werd niet geraakt. De volledig digitale 10,25-inch Audi Virtual Cockpit en het Audi MMI Navigatie Plus blijven een optie op de Belgische markt. Wel heb je voortaan standaard recht op stoelverwarming, Lane Departure Warning, Emergency Assist en Fatigue Assist.  
Interior

Goed nieuws tot slot voor Audi Brussels: onze nationale fabriek mag zich over enkele maanden de trotse bouwer noemen van de Q4 e-tron. Zo kan Audi de productiecapaciteit verhogen. Tot nog toe werd de elektrische cross-over enkel in Zwickau gefabriceerd. De fabriek in Brussel is overigens 's werelds eerste CO2-neutrale grootschalige productiefaciliteit in het topsegment die door onafhankelijke experts is gecertificeerd.

Audi Q4 e-tron 2024 prijs

In ons land kun je de nieuwe Q4 e-tron bestellen vanaf € 57.270 inclusief btw. Dat is haast € 10.000 duurder dan de Tesla Model Y met standaardbatterij (455 kilometer), maar niet zo heel veel meer dan wat je betaalt voor de Model Y Long Range (533 kilometer, € 54.970). 

Bij BMW ben je € 57.970 kwijt voor de iX1 xDrive30, die in het beste geval 438 kilometer haalt, maar wel net als de Model Y Long Range standaard op de vier wielen wordt aangedreven.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.