Nieuws

© BYD

Verenigde Staten plannen importheffing van 100% voor Chinese auto’s

11 mei 2024
Door Stijn Blanckaert

Geen 27,5%, zoals vandaag, maar 100%. Dat is alvast volgens The Wall Street Journal het importtarief dat President Biden volgende week zal aankondigen voor elektrische auto’s die vanuit China naar de Verenigde Staten van Amerika worden ingevoerd. Zo wordt het voor de Chinezen onmogelijk om voet aan grond te krijgen in de VS. Intussen is het afwachten welke stappen de EU zal ondernemen. 

 

The Wall Street Journal weet dat Joe Biden volgende week dinsdag zal uitpakken met nieuwe importheffingen voor Chinese producten. Het gaat met name om groene technologie zoals zonnepanelen, batterijen maar ook elektrische auto’s. Dat betekent voor die producten bijna een de facto-verkoopverbod in de VS.  

Tot op heden zijn elektrische auto’s uit China in de VS al onderworpen aan een straftarief van 25% bovenop de algemene importheffing van 2,5% voor elke in de VS ingevoerde auto. In de praktijk is er dus al een heffing van 27,5% op Chinese e-auto’s, maar dat tarief zou nu bijna verviervoudigd worden tot 100%. Verenigde Staten plannen importheffing van 100 voor Chinese autos 0003

Op die manier zullen de Chinese fabrikanten van elektrische auto’s – die vandaag door die hoge importtarieven al afwezig zijn in de VS – zeker niet geneigd zijn dat in de toekomst alsnog te doen. 

Ongetwijfeld is de beslissing – als ze effectief doorgevoerd wordt volgende week – ook een verkiezingszet van Biden, die geconfronteerd wordt met zijn tegenkandidaat Donald Trump die ook al zei van plan te zijn een importtarief van 60% op alle Chinese producten te heffen als hij opnieuw verkozen zou worden. 

Dat dergelijke beslissing niet goed onthaald wordt in China is geen verrassing. China liet al weten het de nodige maatregelen te nemen om zijn rechten en belangen te verdedigen.” 

Intussen in Europa 

Zo’n verhoging van de importtarieven is ook een piste die de EU overweegt, maar waar ze nog geen beslissing over nam. Vorig jaar begon de Europese Commissie met een onderzoek naar oneigenlijke staatssteun voor Chinese autobouwers. Na de bekendmaking van de resultaten van de studie, die dit najaar verwacht worden, zal de EU beslissen over een eventuele verhoging van het huidige importtarief van 10%. 

Het klinkt misschien verrassend, maar niet alle Europese autobouwers zijn daarvoor te vinden. Hoewel ze veel concurrentie ondervinden van de goedkope Chinese e-auto’s, zijn bedrijven als BMW, Mercedes en ook Volkswagen Groep niet happig op extra belemmeringen voor de Chinese autobouwers, omdat China dan hetzelfde dreigt te doen hun auto’s die naar daar worden uitgevoerd. Dat zou natuurlijk een flinke streep door de rekening zijn voor die merken, die in China grote belangen hebben. 

Chinese autofabrikanten als BYD, dat een fabriek bouwt in Hongarije, en Chery, dat zopas samen met het Spaanse Ebro een oude Nissan-fabriek in Barcelona overnam om er auto’s van het merk Omoda te gaan bouwen, bereiden zich al voor op Europese importheffingen. Die zouden namelijk niet opgelegd worden aan auto’s die in de EU worden gebouwd.Verenigde Staten plannen importheffing van 100 voor Chinese autos 0002

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.