Nieuws

Update voor Lexus RZ

Update voor Lexus RZ: steer-by-whire, virtueel schakelen en groter rijbereik

12 maart 2025
Door Dieter Quartier

Amper twee jaar na zijn lancering wordt de Lexus RZ geüpdatet. Hij was dan ook geen uitblinker op batterijvlak, iets wat modeljaar 2025 ½ rechtzet. Tegelijk introduceert Lexus het langverwachte steer-by-whire alsook een virtuele “manuele” schakelmogelijkheid à la Hyundai Ioniq N. 

 

De RZ werd in 2023 gelanceerd als eerste model van Lexus op een specifiek BEV-platform, dat hij deelt met de Toyota bZ4X. Beide modellen profiteren nu van een grondige upgrade. De belangrijkste veranderingen zijn de introductie van een efficiëntere en krachtigere eAxle en een tot 77 kWh vergrote accu. Die kan rekenen op een beter thermisch beheer via waterkoeling. 

Deze aanpassingen leiden tot zo’n 100 kilometer extra rijbereik. Ook de oplaadprestaties gaan erop vooruit, met name dankzij de grotere batterijcapaciteit en een herziene accustructuur. De accu kan voortaan bovendien worden voorverwarmd, wat de laadtijd bij koude temperaturen aanzienlijk inkort. Last but not least: je kunt opteren voor een boordlader van 22 kW.Update voor Lexus RZ: steer-by-whire, virtueel schakelen en groter rijbereik

Nieuwe Lexus RZ 550e F Sport

Het vorige RZ-gamma bestond uit twee varianten, de nieuwe RZ-portfolio omvat er drie. De instapversie heet voortaan 350 en beschikt over één motor van 224 pk/165 kW. De 450 wordt vervangen door de 500, die 380 pk/280 kW haalt uit twee elektromotoren. Het vernieuwde RZ-gamma wordt afgerond met een nieuwe uitvoering genaamd RZ 550e F Sport. Die verdeelt 408 /300 kW over zijn vier wielen. 

Dat klinkt al niet slecht, maar wacht tot je leest wat Lexus nog allemaal heeft uitgedokterd om er een leuke rijmachine van te maken. Zo werd de ophanging opnieuw afgesteld met wijzigingen aan de demper- en veerinstellingen. Minstens zo boeiend is de introductie van de eerste Interactive Manual Drive van Lexus, waarmee je deze EV kunt rijden alsof het een auto met handgeschakelde versnellingsbak was. 

Het systeem omvat acht virtuele versnellingen die je via “schakelhendels” aan het stuurwiel kunt bedienen. De bediening gaat gepaard met realtime feedback via het gaspedaal. Om de ervaring te verbeteren heeft Lexus motorgeluiden nagebootst en werkt het systeem met een toerenbegrenzer en een schakelindicator. Update voor Lexus RZ: steer-by-whire, virtueel schakelen en groter rijbereik

Sturen zonder stuur

De nieuwe RZ kun je nu ook bestellen met het steer-by-wire-systeem van Lexus. Het ronde stuurwiel maakt plaats voor een “yoke”, zoals bij de Tesla Model S, maar dan beter. Het rechthoekige juk neemt minder plaats in beslag en maakt dus ruimte vrij voor de benen van de bestuurder. Het is variabel bekrachtigd én ontdubbeld, zodat het slechts 200 graden hoeft te draaien tussen de aanslagpunten links en rechts. 

In tegenstelling tot bij Tesla wordt de overbrengingsverhouding van de stuurinrichting aangepast aan de snelheid van het voertuig, waardoor het gemakkelijker manoeuvreren is bij lage snelheden en er toch voldoende stabiliteit is bij hoge snelheden op snelwegen. Update voor Lexus RZ: steer-by-whire, virtueel schakelen en groter rijbereik

Doorontwikkeld DIRECT4 drive control

Lexus heeft tot slot ook de DIRECT4-technologie herzien, een systeem dat uniek is voor Lexus en dat de tractie en stabiliteit van de vierwielaangedreven modellen verbetert. Bij het wegrijden en accelereren in rechte lijn wordt de vermogensverdeling voor/achter geregeld tussen 60:40 en 0:100 om steigeren tegen te gaan en een direct acceleratiegevoel te leveren. In bochten wordt de verdeling geoptimaliseerd tussen 80:20 en 0:100, afhankelijk van de rijsnelheid en stuurhoek.

Tijdens het indraaien wordt er meer vermogen naar de vooras gestuurd om een vloeiende bocht te maken. Bij het uitkomen van een bocht is de koppelverdeling in lijn met de belasting op elk wiel, zodat de auto in balans blijft en soepel kan accelereren.

De vernieuwde Lexus RZ staat na de zomer in de showrooms. Prijzen zijn nog niet vrijgegeven.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.