Eind 2020 gaf de elektrische Golf van de zevende generatie de fakkel door aan de VW ID.3. Die geraakte dan wel een flink stuk verder met een volle batterij, maar wist de Golf-rijder niet te overtuigen. Mede daarom blijft de e-Golf gegeerd op de tweedehandsmarkt. Tegelijk was hij nooit zo aantrekkelijk geprijsd als vandaag. Voeg daarbij de premie van € 3.000 en je hebt een dijk van een occasie die minder kost dan een vergelijkbare Golf op benzine…
Auto’s worden vaak beter met de jaren. In de loop van hun carrière ondergaan ze diverse productverbeteringen, terwijl de uitrusting naar het einde toe bijzonder riant wordt. Dat geldt zeker voor de VW e-Golf, die in 2015 werd geïntroduceerd met een accu van 24,2 kWh en een motor van 85 kW. Dat was toen zowat de norm. Veel concurrentie had hij ook niet: je had de Nissan Leaf, punt.
Het voordeel van de eGolf was dat hij reed als een Golf, aanvoelde als een Golf en eruitzag als een Golf. Hij kampte echter met een groot probleem: hij haalde in de praktijk hooguit 120 kilometer met een volle accu. Een update drong zich op. In 2017 was het zover: VW faceliftte het model en lepelde een batterij van 35,8 kWh in de bodem, terwijl de motor een vermogensboost kreeg.
Eindelijk was de VW e-Golf wat hij moest zijn: een dagelijks bruikbare elektrische auto, maar nog altijd een Golf. Met zijn krachtigere motor van 100 kW en 290 Nm sprintte hij in 9,1 seconden van nul naar honderd. Bij 150 km/h stopte de snelheidsmeter met klimmen, but who cares? Belangrijk was dat het rijbereik toenam naar 300 kilometer volgens de weliswaar onrealistische NEDC-norm. Vertaald naar de WLTP-cyclus werd dat 232 kilometer. Geen record, maar wel voldoende voor de meeste gebruikers.
Het laadvermogen steeg bovendien naar 7,2 kW, zodat je aan vijf uur genoeg had om de batterij helemaal op te laden. Ook snelladen behoorde sinds de facelift tot de mogelijkheden, weliswaar slechts aan 40 kW. Als optie bood VW ook een warmtepomp aan. Dit energiebesparende klimaatregelingssysteem zorgde vooral bij koude temperaturen voor een minder dramatisch rijbereikverlies.
Ook het infotainment kreeg met de facelift een flinke upgrade. Het systeem is vandaag volgens velen nog altijd beter dan wat je in de VW ID.3 vindt. Apple CarPlay en Android Auto waren al van de partij, trouwens. De veiligheidssystemen waren in 2017 eveneens state-of-the-art: autonome noodrem, adaptieve cruisecontrol, lane keep assist, dodehoeksensor, 360°-camera… het was al dan niet standaard aanwezig.
Wie vandaag op tweedehands.be, autoscout24.be en consorten zoekt, zal zien dat het aanbod aan jonge VW e-Golfs niet zo heel uitgebreid is. Zet de filter op 2019 of jonger en de kilometerstand op maximum 100.000 en je vindt er enkele tientallen. Maar dit zijn de e-Golfs die je wilt. Ze zijn rijk uitgerust en genieten nog van minstens drie jaar waarborg op de aandrijfbatterij. Ook inzake betrouwbaarheid en gebruikskosten scoren ze bijzonder goed.
Voor prijzen die schommelen tussen € 18.000 en € 20.000 vind je exemplaren met een mooie uitrusting: adaptieve cruisecontrol, stoelverwarming, het grote touch screen infotainmentscherm met navigatie en Apple CarPlay, … Wie nog enkele duizenden euro’s extra veil heeft, kan een exemplaar vinden met mooie alu velgen, lederen stoelen, een uitgebreid audiosysteem, parkeercamera, warmtepomp, enzovoort.
En het beste moet nog komen. Als Vlaamse particulier, vzw of aanbieder van deelauto’s krijg je een premie van € 3.000 op een tweedehands VW e-Golf. Zo betaal je in het beste geval slechts € 15.000 voor een dijk van een auto. Voor dat bedrag koop je geen VW Golf 1.0 TSI met DSG-automaat en dezelfde uitrusting…
Je betaalt in Vlaanderen ook geen BIV of verkeersbelasting op elektrische auto’s en ook de onderhoudskosten liggen stukken lager dan bij een auto met verbrandingsmotor. Het financiële plaatje klopt dus helemaal. Bij de professionele tweedehandsverkoper geniet je bovendien van minstens twee jaar waarborg. Voel je het kriebelen? Wacht niet te lang, want de premie is beperkt in tijd en het aantal tweedehands elektrische Golfjes is evenmin oneindig.
Tot slot nog dit: Volkswagen kondigde onlangs aan dat er geen opvolger komt van de ID.3, maar in de plaats daarvan een nieuwe eGolf voorbereidt. Als dat niet genoeg zegt…
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853