Tweedehandsleasing: interessant voor de ondernemer of toch risicovol?
04 november 2022
Door Dieter Quartier
Als je niet kunt wachten op de levering van een nieuwe auto of geld wilt besparen, kun je aan een jonge lease-occasion een goede oplossing hebben. Zijn er addertjes onder het gras?
Bij gebrek aan nieuwe auto’s gaan veel bedrijven noodgedwongen op zoek naar een tweedehandsauto voor hun personeel. Andere ondernemers hopen geld uit te sparen door een net-niet-nieuwe auto te kopen, al is dat gezien de huidige situatie een heuse uitdaging.
Eind maart 2022 was er sprake van prijsstijgingen van ongeveer 15 procent voor gebruikte auto's. Vooral in trek zijn de compacte en betaalbare modellen enerzijds en de plug-inhybrides anderzijds. Sommige jonge exemplaren worden zelfs verkocht voor bedragen die hoger liggen dan de nieuwprijs.
Er is echter een mogelijkheid om aan een recente tweedehandsauto te geraken zonder je blauw te betalen: tweedehandsleasing. Het betreft vaak leasevoertuigen waarvan het contract vroegtijdig werd verbroken. In sommige gevallen gaat het om auto’s die op korte termijn werden verhuurd, bijvoorbeeld als vervang- of aanloopwagen.
Voor wie is tweedehandsleasing interessant?
Als je geen specifieke wensen hebt rond kleur of uitrusting en vooral snel en zorgeloos de weg op wil, dan is occasion lease allicht iets voor jou. De auto is meestal amper van nieuw te onderscheiden – hij wordt grondig gereinigd en eventuele schade wordt gerepareerd voordat hij aan zijn tweede leasecyclus start.
Net als bij een nieuwe lease-auto betaal je een vaste huurprijs op basis van het aantal huurmaanden en de kilometers die je denkt af te leggen. Dat maandbedrag ligt iets lager dan bij een nieuwe wagen omdat een deel van het aankoopbedrag al is afgeschreven. Gezien de grote vraag naar auto’s moet je echter geen kortingen van 20 procent verwachten, zeker niet als het om een elektrische of plug-inhybride auto gaat.
Maar wat als er een technisch mankement optreedt met de tweedehandsauto die je leaset? Geen probleem, de reparatie is gedekt door het contract. Ook de banden zijn doorgaans inbegrepen, al dan niet onbeperkt. Ook winterbanden kunnen in je contract worden opgenomen. De omniumverzekering maakt eveneens deel uit van de leaseprijs. Bij glasbraak is er meestal geen vrijstelling, bij andere schadegevallen wel.
Opletten bij afwijkingen van het contract
Let er wel op dat je je auto niet zomaar kunt inleveren wanneer je dat wil: je moet je contract ‘uitzitten’. Wil je de overeenkomst toch vroegtijdig verbreken, dan moet je daar een vergoeding voor betalen. Die schadeloosstelling moet de kosten dekken die voortvloeien uit het feit dat de auto boekhoudkundig “meer waard is” (lees: nog onvoldoende is afgeschreven) dan wat de markt voor de auto biedt.
Een ander aandachtspunt betreft de contractherrekening die de verhuurder doorvoert als je in zekere mate afwijkt van de contractueel voorziene kilometers. Stel dat je op jaarbasis 25.000 kilometer denkt te rijden en het zijn er in werkelijkheid 32.000, dan zal je een tussentijdse afrekening en een aangepaste huurprijs krijgen. Ook als je minder rijdt dan voorzien, volgt er een herziening, maar dan in positieve zin voor de huurder.
Tot slot moet je ook weten dat de leasemaatschappij de staat van de auto grondig inspecteert als je hem inlevert, of dat nu vroegtijdig of op de voorziene einddatum is. Alles wat niet als normale gebruiksschade kan worden beschouwd volgens de sectornorm (Renta), wordt aangerekend aan de klant. De leasefirma krijgt immers minder geld voor de auto dan wanneer hij schadevrij of enkel lichte gebruikssporen vertoont. Die minwaarde wordt dan ook doorgerekend.