Niet alleen de verkoop van nieuwe elektrische auto’s zit in het slop, ook de markt voor tweedehands elektrische auto's beleeft moeilijke tijden. Het aanbod blijft toenemen, maar de occasiekoper loopt amper warm voor gebruikte EV’s. Dat heeft een onmiddellijke impact op de prijzen: die zouden volgens Indicata al met bijna een kwart gezakt zijn sinds januari 2024.
In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn er 4.000 tweedehands elektrische auto’s verkocht in ons land. Dat zijn er dubbel zoveel als een jaar eerder. Een deel van de verklaring voor die verdubbeling schuilt ongetwijfeld in de Vlaamse premie van € 3.000 die je als particulier kan aanvragen. Nu de nieuwe regering zich vormt, zou het wel echter eens kunnen dat de premie sneller dan vooropgesteld wordt afgeschaft.
Zelfs met die verdubbeling vertegenwoordigen elektrische auto’s amper 2 procent van de totale tweedehandsmarkt in België, een percentage dat niet meteen lijkt te zullen stijgen. Met name de particuliere koper, die het leeuwendeel van de tweedehandsmarkt voor zijn rekening neemt, blijft de kat uit de boom kijken omdat hij geen vertrouwen heeft in de technische staat van de batterij van een tweedehands-EV, zegt Filip Dobbeleir van analyseplatform Indicata in een interview met De Tijd.
Wantrouwen is één verklaring, een andere schuilt in het feit dat er een mismatch is tussen vraag en aanbod. De occasie-EV’s die op de markt komen, zijn vaak grotere ex-leasingauto’s met een stevig prijskaartje, genre Tesla Model S, Mercedes-Benz EQC, Volvo XC40 en Polestar 2. Betaalbare, kleinere elektrische auto’s zijn er amper.
De prijzen van tweedehands elektrische auto's worden verder onder druk gezet door een prijzenslag die vorig jaar op de nieuwmarkt begon. Tesla beet de spits af met plotse tariefverlagingen en inspireerde andere merken om hetzelfde te doen. Gevolg: de tweedehandsprijzen zakten navenant mee. In Vlaanderen kwam daar eind 2023 ook nog eens de € 40.000-regel bij: auto’s tot dat bedrag komen in aanmerking voor € 5.000 subsidie. Heel wat automerken verlaagden bijgevolg de prijzen van hun EV’s om ze onder de subsidiedrempel te krijgen.
Bovendien komen er steeds meer betaalbare nieuwe elektrische auto's op de markt. Zo lanceerde Renault onlangs de Scenic E-Tech Electric voor minder dan € 40.000. MG heeft met de 4 voor ongeveer € 30.000 een interessante middenklasser in zijn aanbod. Citroën mikt met de ë-C3 op de onderzijde van de markt met een prijskaartje van € 23.300.
De prijzen van de nieuwe elektrische modellen liggen lager dan gelijkaardige modellen van enkele jaren geleden. De productieaantallen gaan immers omhoog, terwijl de kostprijs van de batterij flink is gedaald. Deze trend zou zich moeten voortzetten, zodat er op termijn elektrische stadsauto’s van minder dan € 20.000 op de markt zouden kunnen komen.
Sectorkenners zijn het erover eens dat een einde aan de prijsdaling van tweedehands elektrische auto's voorlopig niet in zicht is. Filip Dobbeleir verwacht op zijn vroegst volgend jaar een stabilisering van de prijzen. Anderen denken dat de toestroom van ex-leasingwagens op de occasiemarkt de prijzen verder zal blijven drukken.
Omgekeerd zouden tweedehands benzinewagens de komende jaren wel eens aan hogere prijzen verhandeld kunnen worden. De verkoopaantallen daarvan op de nieuwmarkt dalen immers, terwijl de tweedehandskoper een duidelijke voorkeur voor dit type auto blijft koesteren. Tegelijk lijkt de occassionmarkt een groeiende appetijt voor zelfopladende hybrides te ontwikkelen, waarvan de beschikbare aantallen relatief beperkt zijn. Ook hier zijn de vooruitzichten dus gunstiger dan die voor elektrische auto’s.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853