De op één na grootste cross-over in het Europese Toyota-gamma krijgt een sportpakketje aangemeten. Dat luistert naar de naam GR Sport en valt te herkennen aan de veelvuldige zwarte accenten en potige 19-duimers. Na de Yaris, Yaris Cross, Corolla, C-HR en Hilux krijgt nu ook de RAV4 een sportieve afgeleide onder de GR Sport-vlag. De nieuwe versie is beschikbaar voor zowel de hybride als de plug-inhybride versies met vierwielaandrijving (AWD-i).
De wielkastlijsten, sierlijsten op de flanken en afwerking van de achterdeur van deze sportieve RAV4 zijn uitgevoerd in pianozwart. Aan de voorkant zijn er meer prominente sierringen rond de mistlichten met hetzelfde zwarte G-mesh-patroon als de grille en nieuwe voorspoilers - afgewerkt in donkerzilver op het hybride model en gunmetal-grijs op de plug-inhybride.
De standaard 19-duimers hebben een glanzend zwarte afwerking met fijne, machinaal bewerkte details in de vorm van krijtstreepjes die het design met vijf dubbelspaken accentueren.
Black is blackDe sportieve en toch verfijnde uitstraling zet zich door in het interieur, waar de voorste zetels zijn uitgevoerd in een zachte bekleding met suède-effect en kunstlederen zijsteunen.
Op de hoofdsteunen staat het GR-logo in een zwart-op-zwartreliëf. Zilverkleurig stiksel in de zetels, het stuur en de versnellingspook zorgen voor een bevallig contrast, net als de gunmetal afwerking voor de portieren en het stuurwiel.
Net als alle RAV4’s modeljaar 2023 is de GR Sport standaard uitgerust met het nieuwe multimediasysteem met een high-definitiondisplay van 10,5 duim en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim. Bovendien zijn alle GR Sport-modellen standaard voorzien van elektrische verstelling van de zetels vooraan, geheugeninstellingen voor de bestuurderszetel, en standaard een panoramische monitor.
Strakker weggedragHet sportievere uiterlijk van het GR Sport-model wordt aangevuld met verdere verbeteringen aan de ophanging. De nieuwe, stuggere veren en schokdemperinstellingen zullen de RAV4 GR Sport naar verwachting een betere wegligging geven en de betrokkenheid van de bestuurder verhogen.
Als je het te bont maakt of in een noodsituatie belandt, kun je in rekenen op de standaard Toyota T-Mate veiligheids- en rijhulpfuncties. Het pakket omvat het nieuwe Emergency Steering Assist-systeem en het verbeterde Pre-Collision System.
De RAV4 GR Sport draagt een prijskaartje van € 56.050 als je voor de 2.5 Hybrid AWD-i gaat. Wil je de plug-inhybride versie, dan moet je € 65.030 op tafel leggen. Dat zijn pittige prijzen, maar de uitrusting is ultracompleet en je geniet bij Toyota gedurende tien jaar absolute gemoedsrust dankzij de uitgebreide fabriekswaarborg.