Toyota ontwikkelt waterstof-Hilux pick-up in het VK met Belgische ondersteuning
02 december 2022
Door Dieter Quartier
Ook werkpaarden worden geacht iets aan hun uitstoot te doen, zonder aan capaciteiten in te boeten. Vandaar dat Toyota gestart is met de ontwikkeling van een Hilux met brandstofcel.
Het project wordt geleid door Toyota Motor Manufacturing UK, dat financiële hulp krijgt van de Britse regering via het Advanced Propulsion Centre (APC) voor de ontwikkeling van emissievrije voertuigen. Ook ons land speelt een belangrijke rol: het R&D-centrum van Toyota Motor Europe bevindt zich immers in Zaventem, dat uitgegroeid is tot een toonaangevende kennis-hub voor brandstofceltoepassingen. In samenwerking met hooggekwalificeerde technische engineeringpartners uit het VK, namelijk Ricardo, ETL, D2H en Thatcham Research, streeft Toyota ernaar brandstofcelcomponenten van de tweede generatie (zoals gebruikt in de nieuwste Toyota Mirai) in te zetten voor de transformatie van een Hilux tot een brandstofcel-elektrisch voertuig. Al meer dan 20 jaar hanteert Toyota een meervoudige benadering van koolstofneutraliteit door een gevarieerd voertuigaanbod met alle geëlektrificeerde technologieën, hybride, plug-in hybride, batterij-elektrisch en brandstofcel-elektrisch. De ontwikkeling van een succesvolle waterstofvervoersector is een essentiële bouwsteen om dit doel te bereiken. In het kader van de aanbesteding zullen de eerste prototypevoertuigen in de loop van 2023 worden geproduceerd op de TMUK-vestiging in Burnaston. Het is de bedoeling om een kleinschalige serieproductie op te starten. Dit project is een kans om een extra toepassing van Toyota's brandstofceltechnologie te onderzoeken in een voertuigsegment dat voor een aantal industriegroepen van groot belang is en zal helpen om de overstap naar een koolstofarme economie te maken.