Nieuws

© autonieuws

Toyota is meest waardevolle automerk, Mercedes-Benz meest waardevolle luxemerk

04 november 2022
Door Stijn Blanckaert
In de nieuwe uitgave van het jaarlijkse “Best Global Brands”-merkenklassement van Interbrand staat Toyota op nummer zes als meest waardevolle merk ter wereld. De Japanners zijn daarmee het meest waardevolle automerk (qua merkwaarde) ter wereld. Op de achtste plaats staat Mercedes-Benz, dat voor de zevende opeenvolgende keer het meest waardevolle luxe automerk is.


Het Amerikaanse merkenadviesbureau Interbrand onderzoekt en analyseert al sinds 1999 ‘s werelds meest waardevolle merken en stelt sindsdien jaarlijks een top 100 vast.  De “Best Global Brands”-studie richt zich op drie onderzoekscriteria: “Financiële prestaties van de producten of services van het merk”, “de rol van het merk in het aankoopbeslissingsproces” en de “kracht van het merk met betrekking tot het veiligstellen van toekomstige inkomsten van het bedrijf”.

Toyota op 6 als meest waardevolle automerknaam ter wereld

De meest waardevolle merknamen ter wereld zijn (in die volgorde) Apple, Microsoft, Amazon, Google en Samsung, voor Toyota, dat op de zesde plaats prijkt als eerste automerk, met een merkwaarde van $ 59,757 miljard, een stijging van 10% ten opzichte van de merkwaarde in 2021.
ScBhermafbeelding 2022 11 04 om 11.40.32

© Interbrand

Ter vergelijking: de merknaam van Apple, het meest waardevolle merk ter wereld, is momenteel niet minder dan $ 482,215 miljard waard, terwijl Microsoft, de nummer twee, een merkwaarde heeft van $ 278,288 miljard en nummer drie Amazon $ 274,819 miljard waard is.

Mercedes-Benz voor de zevende keer meest waardevolle luxemerk

Al voor de zevende opeenvolgende keer kreeg Mercedes-Benz de titel van meest waardevolle luxe automerk toegekend. Het merk is het enige Europese automerk en het enige luxemerk in de top 10 van globale merknamen en zag zijn merkwaarde sinds vorig jaar met 10 procent stijgen tot $ 56,103 miljard.

Verder in het klassement zijn Tesla, op nummer 12 met een merkwaarde van $ 48,002 miljard (+32%) en BMW, op 13 ($ 46,331 miljard merkwaarde, +11%) de enige automerken in de top 25.

In de top honderd vinden we ook Honda, op 26, Hyundai, op 35, Audi, op 46, VW op 48, Ford op plaats 50, Porsche op 53, Nissan op 61, Ferrari op 75, Kia op 87, Land Rover op 98 en ten slotte MINI op 99.

De volledige ranking van Interbrand is te vinden via deze link.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.