Toyota stopt volgend jaar de productie en dus ook verkoop van zijn GR Supra, de samen met BMW ontwikkelde sportwagen neemt afscheid met een A90 Final Edition. Er is ook nog een opwaardering van de Lightweigt-variant.
Je zou het beide wagens niet meteen aangeven, maar de BMW Z4 en de Toyota GR Supra hebben onderhuids heel wat gemeen. De eerste is een roadster en de tweede een coupé, maar ze staan wel op hetzelfde platform en gebruiken ook dezelfde motoren. Voor de Toyota zijn dat alleen de krachtigste viercilinder van 258 pk en de zescilinder met 340 pk, bij BMW telt de catalogus ook nog enkele bescheidener varianten. Het is nog niet bekend wat de Duitse constructeur met zijn auto van plan is, de Japanners laten wel al weten dat het verhaal bij hen binnenkort stopt.
De GR Supra vertrekt echter niet ‘zomaar’, het wordt een afscheid in schoonheid met nog 300 exemplaren van een dan ook A90 Final Edition gedoopte variant. Die A90 is het soort interne code waar Japanse fans wel tuk op zijn, ons intrigeert vooral het tweede deel van de extra voornaam. Hij staat namelijk niet alleen voor wat opvallende versieringen, want het vermogen en koppel van de 3 liter grote zescilinder zijn voor de gelegenheid opgevoerd van 340 pk en 500 Nm naar een nog een pak straffere 435 pk en 570 Nm. De BMW-motor kan ook alleen met een manuele zesbak worden gecombineerd, het wordt dus echt een autootje voor de puristen.
Een tijd voor het spurtnummer naar 100 km/h krijgen we nog niet, we mogen wel weten dat de topsnelheid van 250 tot 270 km/h is verhoogd. De A90 Final Edition heeft ook een stijver chassis, verstelbare veren en dempers van KW, sterkere stabilisatorstangen, een aangepaste wielvlucht, een evengoed voor een nog wat scherper rijgedrag afgesteld differentieel en een directere besturing. Rond de velgen met maat 19 duim voor- en 20 duim achteraan zit breed Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber, erachter schuiven krachtigere Brembo-remmen. Er is ook nog een soort subradiator voor wat extra koeling.
Vanzelfsprekend onderscheidt de feesteditie zich ook visueel van de ‘gewone’ GR Supra-modellen. Hij komt met een matzwarte lak en nogal wat aerodynamische koetswerkaddenda uit koolstofvezel. Denk dan aan extra en door de racerij geïnspireerde vleugels en spoilers, op de kofferklep staat zelfs een behoorlijk groot exemplaar. Achteraan piept er vanonder de auto een einddemper van Akrapovic. In het interieur staan er fraaie kuipstoelen van Recaro, een zwarte en een rode.
Het kan ook nog net iets braver, met een opgewaardeerde variant van de al bestaande Lightweight. Die krijgt nog de extra naam Evo mee, hij staat voor onder meer een efficiënter differentieel en nog wel wat andere van de A90 Final Edition ‘geleende’ aanpassingen (ophanging, remmen...). Het koetswerk en interieur zijn echter net iets discreter en het vermogen blijft met 340 pk ook ongewijzigd. Beide GR Supra’s komen in de lente van volgend jaar ook naar Europa, afwachten hoeveel exemplaren de Belgische invoerder nog te pakken krijgt.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853