Toen Toyota drie jaar geleden afscheid nam van de Auris en de Corolla terugbracht bleek dat een verstandige zet, want de modelnaam die al sinds 1966 bestaat blijkt een garantie voor succes, met meer dan 50 miljoen verkochte exemplaren over twaalf generaties. Voor 2023 krijgt de recentste Corolla een update met nieuwe uitrusting, wat designaanpassingen en een upgrade van het motorvermogen.
Vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar levert Toyota een update van zijn succesnummer. Daarbij krijgt de Corolla een aangepast uiterlijk, een vernieuwd interieur, aanpassingen aan de elektronica én een gewijzigde aandrijflijn.
Naast de Corolla Hatchback-vijfdeurs en de Touring Sports-breakversie komt in de tweede helft van dit jaar een SUV-variant op de markt, de Corolla Cross. Zo biedt Toyota ook in dit segment voor elk wat wils.
Opgefrist design
De huidige generatie van de Toyota Corolla was zeker geen saaie of lelijke auto, en de designers hebben de wijzigingen dan ook beperkt gehouden. Het nieuwe gamma krijgt een meer eigentijdse uitstraling met wijzigingen in het maaspatroon van de voorgrille, de mistlampbehuizingen en het design van de lichtmetalen velgen. De duurdere uitvoeringen van de hatchback- en Touring Sports-modellen krijgen nieuwe Bi-led-koplampen en de topmodellen krijgen een Adaptive High-beam System (AHS - adaptief grootlichtsysteem). Er zijn ook drie nieuwe koetswerkkleuren.
Voor het interieur is de sfeer moderner met nieuwe grafische elementen, bekleding en reliëfpatronen. De bekleding en stoffering van de stoelen werden eveneens aangepast.
Nieuwe multimedia
De nieuwe Corolla heeft ook recht op Toyota’s nieuwste digitale en multimediafuncties, inclusief over-the-air updates. Het vergrote 10,5” multimediadisplay geeft beelden in high definition weer en heeft een ontspiegeld scherm. In de hogere uitrustingsversies heeft ook het dashboard een transformatie ondergaan met een nieuwe 12,3” combimeter die in vier verschillende modi aan de voorkeur van de bestuurder kan worden aangepast: Casual, Smart, Sport en Tough.
De auto’s worden geleverd met vier jaar toegang tot Toyota Smart Connect of Toyota Smart Connect+ (afhankelijk van het model) dat toegang biedt tot ‘always on’-cloudnavigatie en realtime verkeers- en reisinformatie.
De bestuurder kan ook gebruikmaken van een nieuwe ingebouwde spraakagent en van op afstand bedienbare diensten via de MyT-app, waarmee de auto met de smartphone kan worden ver- of ontgrendeld, de klimaatregeling kan worden bediend om de cabine voorafgaand aan een reis te laten opwarmen of afkoelen, de alarmlichten kunnen worden geactiveerd en de auto gelokaliseerd.
Altijd als full hybrid
Het typische Toyota-kenmerk is natuurlijk de “zelfopladende” full hybrid-aandrijflijn, die in het segment van de Corolla een zeldzaamheid is en in dit geval al aan de vijfde generatie toe is. Net als bij het huidige model zijn op de vernieuwde Corolla twee varianten van die aandrijflijn verkrijgbaar, met respectievelijk 1,8 en 2 liter cilinderinhoud. In de twee gevallen voert Toyota wijzigingen door aan de motor en de elektromotor voor een hoger vermogen, betere prestaties en een lager of gelijkgebleven verbruik en uitstoot.
Het totale vermogen van de 1.8-liter bedraagt vanaf nu 140 pk (in plaats van 122 pk), waardoor de sprint van 0-100 km/h 1,7 seconde sneller verloopt en in 9,2 seconden wordt volbracht, wat zeker welkom is want de prestaties van de huidige 1.8 waren niet om over naar huis te schrijven. Ondanks de vermogenstoename zal de CO2-uitstoot naar verwachting ongewijzigd blijven op 102 g/km.
Ook de tweeliter won aan kracht. Het totale vermogen stijgt van 180 naar 196 pk en de tijd om van 0-100 km/h op te trekken daalt met bijna een halve seconde tot 7,5 seconden. De CO2-uitstoot in de gecombineerde cyclus zal naar verwachting met 3 g/km dalen tot 107 g/km.
Corolla GR Sport
Sinds zijn introductie in 2020 is de GR Sport-uitvoering erin geslaagd om de Corolla een sportiever profiel te geven en de aantrekkingskracht van de auto te vergroten, met name door nieuwe klanten voor het merk Toyota aan te trekken. Inmiddels zijn er meer dan 20.000 van verkocht.
Geïnspireerd door de rol van Toyota Gazoo Motorsport in de race- en rallycompetitie, heeft de GR Sport een krachtigere look die de dynamische styling van de Corolla accentueert met specifieke designelementen voor het exterieur en interieur. Zo krijgt de nieuwe Corolla GR Sport nieuw ontworpen, machinaal bewerkte 18” lichtmetalen velgen en een achterbumper en bodembeschermingsplaat met een nieuwe look. De stoelen in de hatchback- en Touring Sport-versies hebben een nieuwe afwerking met het GR-logo in reliëf in de hoofdsteun en een nieuw zeshoekig micropatroon in de zilveren accentbiezen langs de rand van de steun en het kussen. Het GR-logo is ook aangebracht op de startknopfunctie.