Toyota heeft zopas de C-HR+ voorgesteld, een volledig elektrische versie van de populaire coupé-SUV van het merk. Met het model versterkt het merk zijn aanwezigheid in het segment van de C-SUV’s. De marktintroductie is gepland voor eind dit jaar.
Met de C-HR+, die aan het eind van dit jaar op de markt komt, breidt Toyota zijn elektrische gamma, dat vandaag uit de Urban Cruiser en de bZ4X bestaat, verder uit.
Hoewel de C-HR+ het kenmerkende coupé-achtige profiel van de hybride C-HR behoudt, is het een op zichzelf staand model met een specifieke BEV-architectuur. Het ontwerp volgt Toyota’s e-TNGA-filosofie en combineert een gestroomlijnde, aerodynamische vorm met een moderne interpretatie van de Toyota-familiegrille en ledverlichting. Dankzij een efficiënt ruimtegebruik biedt de C-HR+ voldoende plaats in het interieur, met een wielbasis van 2.750 mm en een bagageruimte van 416 liter.
Toyota voorziet twee batterijvarianten voor de C-HR+: een 57,7 kWh-versie (enkel met voorwielaandrijving) en een grotere 77 kWh-batterij die zowel met voor- als vierwielaandrijving beschikbaar is. Afhankelijk van de configuratie kan het rijbereik oplopen tot 600 km (WLTP, voorlopige waarde). De vierwielaangedreven versie levert 252 kW of 343 pk en sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h, terwijl de voorwielaangedreven versies respectievelijk 123 kW (167 pk) en 165 kW (224 pk) leveren, afhankelijk van de gekozen batterijcapaciteit.
De C-HR+ beschikt standaard over een 11 kW boordlader, terwijl een 22 kW-exemplaar beschikbaar is vanaf de High-Range-versies. Snelladen met gelijkstroom kan aan 150 kW. Een batterijvoorverwarmingsfunctie zorgt voor optimale laadsnelheden onder verschillende omstandigheden. Daarnaast dragen een warmtepomp en verwarmde interieurcomponenten bij aan een efficiënt energieverbruik.
Het chassis van de C-HR+ is afgesteld voor een uitgebalanceerde mix van rijplezier en comfort. De aangepaste ophanging en elektrische stuurbekrachtiging moeten zorgen voor een precieze en stabiele rijervaring. De extra koetswerkstijfheid en het lagere zwaartepunt dan bij de hybride C-HR moeten de dynamiek verder verbeteren.
Op het dashboard prijkt een 14-inch multimediascherm met een navigatiesysteem dat rekening houdt met laadmogelijkheden langs de route. Met de MyToyota-app kunnen bestuurders op afstand de laadstatus en actieradius monitoren. Op het vlak van veiligheid beschikt de C-HR+ over het Toyota T-Mate-systeem, inclusief Toyota Safety Sense en rijhulpsystemen zoals adaptieve grootlichten, dodehoekbewaking en parkeersensoren met noodremfunctie.
Toyota belooft dat de batterij gedurende 10 jaar of 1 miljoen kilometer minimaal 70% van zijn initiële capaciteit behoudt, mits jaarlijkse controle. Dit moet het vertrouwen in de elektrische aandrijflijn vergroten, vooral voor klanten die overstappen van een verbrandings- of hybride motor.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853