Hyundai toonde vandaag voor het eerst hoe het nieuwste model in de elektrische Ioniq-productlijn er zal uitzien. Het design van de gestroomlijnde berline is boogvormig en erg aerodynamisch en op zijn minst bijzonder te noemen. De Ioniq 6 wordt het tweede model in de volledig elektrische Ioniq-merklijn. Hij put voor zijn ontwerp inspiratie uit de Prophecy EV Concept car. Hyundai noemt het designthema van de nieuwe auto “Ethical Uniqueness” en verwijst daarmee naar de energie-efficiëntie en het duurzame materiaalgebruik van de auto. De mens stond volgens de ontwerpers centraal van bij het begin (is dat niet logisch dan?) en het interieur werd tegelijk met de koetswerkvorm ontwikkeld, klinkt het. De interieurruimte moest zo groot mogelijk zijn, maar tegelijk moest de stroomlijn een erg lage luchtweerstand mogelijk maken.
Electrified Streamliner De Ioniq 6 krijgt dan ook een aerodynamisch profiel met één gebogen lijn en geboetseerde countouren, een lage neus, actieve luchtkleppen, een elliptische spoiler met winglet, een lichte boattail-structuur, scheidingsstukken aan weerszijden van de achterbumper en als optie digitale zijspiegels om zo uit te
pakken met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21. Het merk beschrijft hem als “Electrified Streamliner” als knipoog naar de doorgedreven inspanningen om de stroomlijn zo vloeiend mogelijk te maken.
Het design van de “6” verschilt duidelijk van dat van de Ioniq 5. Dat is een bewuste keuze. Hyundai past namelijk net als op dat andere Ioniq-model de ‘Hyundai Look’-designstrategie toe, waarbij elk model een uniek uitzicht krijgt. Daar op die manier te werken wil Hyundai auto’s ontwerpen met het oog op diverse levensstijlen, eerder dan te gaan voor een stijl die iedereen moet behagen. Dat is in dit geval, net als bij de Ioniq 5 alvast duidelijk. Het ontwerp is in ieder geval van dien aard dat het weinig mensen onberoerd zal laten.
Om het unieke karakter van Ioniq 6 verder te benadrukken, krijgt hij zowel voor- als achteraan de nieuw ontworpen Hyundai ‘H’-badge en maakt hij gebruik van 700 Parametric Pixels op verschillende plaatsen zoals de koplampen, de achterlichtunits en de laag geplaatste sensoren vooraan.
E-GMP platformHet Electric Global Modular Platform (E-GMP) van Hyundai Motor Group zorgde ervoor dat de ontwerpers het interieur konden uitrekken, zowel voor- als achteraan, om op die manier de beenruimte en het ruimtegevoel te optimaliseren.
Het modulaire dashboard-aanraakscherm bevat een 12 duim groot infotainmentdisplay en een even grote tellerpartij. Een brug-achtige middenconsole biedt veel opbergruimte.
Voor de verlichting van het interieur kunnen de klanten kiezen uit een spectrum van 64 kleuren en zes tweevoudige kleurenthema’s.
Door knoppen van de voorportieren te verwijderen, is er meer adem- en opbergruimte.
Ecologisch bewustzijnHelemaal in lijn met de ‘Ethical Uniqueness’-insteek van Ioniq 6 hebben de ontwerpers duurzame materialen toegepast op het koetswerk, zoals lak met gerecycleerde pigmenten van gebruikte banden voor de bekledingspanelen en pigment van verkoolde bamboe voor de koetswerklak.
Ook het interieur is afgewerkt met duurzame materialen en kleuren. Afhankelijk van het afwerkingsniveau omvat het interieur ecologisch bewerkt leder (zetels), gerecycleerde PET-stoffen (zetels), bio TPO-overtrek (dashboard), bio PET-stof (dakhemelbekleding), biologische verf op basis van plantaardige oliën (deuren) en tapijten van gerecycleerd visnet.
De wereldpremière van Ioniq 6 vindt plaats in juli, wanneer Hyundai ook de volledige technische specificaties vrijgeeft.