Wat bij de meeste constructeurs een terugroepactie wordt genoemd, heet bij Tesla een “update”. Zo’n 321.000 Model Y’s en Model 3’s ondervinden mogelijk problemen met hun achterlichten. Een veiligheidsissue, maar wel eentje dat op afstand kan worden opgelost. Tesla liet de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) weten dat er een terugroepactie plaatsvindt voor bepaalde Model 3’s gebouwd tussen 19 oktober en 5 november 2022 en Model Y’s gemaakt tussen 24 mei 2020 en 9 november 2022. Bij de betrokken voertuigen kunnen één of beide achterlichten met tussenpozen uitvallen.
"In zeldzame gevallen kunnen achterlichten aan één of beide zijden van getroffen voertuigen met tussenpozen gaan branden als gevolg van een afwijking in de firmware die valse foutdetecties kan veroorzaken tijdens het opstartproces van het voertuig. Remlichten, achteruitrijlichten en richtingaanwijzers worden niet beïnvloed en werken normaal", aldus de communicatie.
Opgelost via OTA-updateHet goede nieuws voor eigenaars van getroffen voertuigen is dat ze niet naar de garage moeten om het probleem op te lossen. Tesla zet het euvel recht via een over-the-air (OTA) software-update. Voertuigen gebouwd vanaf 6 november 2022 hebben sowieso de nieuwste, gecorrigeerde firmware.
Dit is de laatste in een lange rij van “Tesla recalls” waarvoor de remedie een over-the-air (OTA) software-update is.
In 2022 waren het er al negentien. In september ze Tesla-CEO Elon Musk overigens dat de NHTSA met zijn tijd moet meegaan en deze OTA-software-updates niet langer "terugroepacties" moet noemen, omdat het eigenlijk geen fysieke terugroepacties zijn. De NHTSA stelt dat fabrikanten verplicht zijn terugroepacties te starten voor elke reparatie, inclusief software-updates.
Bron: motor1.com